مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,002
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

667
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر یک مداخله مدرسه محور بر اساس نظریه اجتماعی-شناختی بر دریافت میوه و سبزی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 84

چکیده

 زمینه و هدف: رژیم غذایی غنی از میوه و سبزی به عنوان عاملی مهم در پیشگیری از بیمارهای مزمن شناخته شده است. دوران نوجوانی مرحله مهمی برای شکل گیری رفتارهای مربوط به غذا خوردن است و مدرسه یکی از محیط های مناسب برای مداخله به منظور بهبود رفتارهای غذایی, از جمله الگوی مصرف میوه و سبزی نوجوانان است. هدف این مطالعه, تعیین میزان اثر یک مداخله مدرسه محور بر اساس نظریه شناختی-اجتماعی بر میزان مصرف میوه و سبزی در دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی است.روش بررسی: این مطالعه یک کارآزمایی میدانی تجربی مدرسه محور است. نمونه ها شامل 296 دختر دانش آموز 13-10 ساله (157 نفر آزمون و 139 نفر شاهد) منطقه 7 آموزش و پرورش تهران در سال 1389 بود. مداخله به صورت آموزش کلاسی و عرضه میوه و سبزی در بوفه مدرسه به مدت 3 ماه اجرا شد. عوامل شناختی-اجتماعی مرتبط با دریافت میوه و سبزی با تکمیل پرسشنامه, میزان دریافت میوه و سبزی توسط پرسشنامه یاد آمد 24 ساعته, پیش و پس از مداخله 3 ماهه, ارزیابی شد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیلی استفاده شد.یافته ها: در پایان مداخله, دریافت روزانه سبزی و میوه در گروه آزمون به ترتیب 0.6 و 0.63 واحد و در مقایسه با گروه شاهد بیشتر بود, هرچند میزان مصرف در گروه آزمون در پایان مطالعه تغییر معناداری در مقایسه با ابتدای آن نداشت. میزان آگاهی تغذیه ای و خودبسندگی در گروه مداخله در مقایسه با شاهد افزایش معنادار یافت, هرچند میزان فراهمی و یادگیری مشاهده ای در گروه مداخله در پایان مطالعه کاهش پیدا کرده بود.نتیجه گیری: فرایند اجرای برنامه نکات اجرایی متعددی را به عنوان تجربه مثبت اجرایی برای مداخلات آتی در اختیار قرار داد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عباسیان، فریناز، امیدوار، نسرین، بنداریان زاده، دالی، رشیدخانی، بهرام، شکیبازاده، الهام، و هاشمی، باران. (1390). اثر یک مداخله مدرسه محور بر اساس نظریه اجتماعی-شناختی بر دریافت میوه و سبزی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی. حیات، 17(4)، 73-84. SID. https://sid.ir/paper/106118/fa

    Vancouver: کپی

    عباسیان فریناز، امیدوار نسرین، بنداریان زاده دالی، رشیدخانی بهرام، شکیبازاده الهام، هاشمی باران. اثر یک مداخله مدرسه محور بر اساس نظریه اجتماعی-شناختی بر دریافت میوه و سبزی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی. حیات[Internet]. 1390؛17(4):73-84. Available from: https://sid.ir/paper/106118/fa

    IEEE: کپی

    فریناز عباسیان، نسرین امیدوار، دالی بنداریان زاده، بهرام رشیدخانی، الهام شکیبازاده، و باران هاشمی، “اثر یک مداخله مدرسه محور بر اساس نظریه اجتماعی-شناختی بر دریافت میوه و سبزی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی،” حیات، vol. 17، no. 4، pp. 73–84، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106118/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button