مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,266
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

924
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

به کارگیری مهارت های ارتباطی توسط ماماها و ارتباط آن با رضایتمندی مراجعین

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 55

چکیده

 زمینه و هدف: با توجه به اهمیت امر برقراری ارتباط و مشاهده نقایص موجود در برقراری ارتباط با مراجعین, مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان به کارگیری مهارت های ارتباطی توسط ماماها و ارتباط آن با میزان رضایتمندی مراجعین به مراکز بهداشتی - درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران طراحی و اجرا شد.روش بررسی: در این مطالعه پیمایشی, 50 ماما و 400 مراجع مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل چک لیست مهارت های ارتباطی و پرسشنامه رضایت سنجی مراجعین بود که از طریق مشاهده و مصاحبه تکمیل گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون مجذور کای, آزمون دقیق فیشر و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که میزان به کارگیری مهارت های ارتباطی (کلامی و غیر کلامی) توسط ماماها (به ترتیب 62% و 56%) در حد نامطلوب است. ارتباط معناداری بین ویژگی های فردی ماماها با میزان به کارگیری مهارت های ارتباطی, وجود نداشت؛ تنها بین وضعیت تاهل و میزان به کارگیری مهارت های ارتباط غیر کلامی, رابطه معنادار وجود داشت. میزان رضایتمندی مراجعین از مهارت های ارتباطی کلامی و غیر کلامی ماماها به ترتیب 50% و 4/48% بود که رابطه معناداری با میزان به کارگیری مهارت های ارتباطی توسط ماماها داشت. رابطه معنادار بین سن, سطح تحصیلات و علت مراجعه مراجعین با میزان رضایتمندی وجود داشت.نتیجه گیری: با توجه به عدم به کارگیری مطلوب مهارت های ارتباطی توسط ماماها, برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت مهارت های ارتباطی با تاکید بر نقاط ضعف ماماها و همچنین آموزش مهارت های ارتباطی به عنوان جزیی از واحدهای درسی در برنامه آموزش مامایی توصیه می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    تقی زاده، زیبا، رضایی پور، افسر، مهران، عباس، و علیمرادی، زینب. (1385). به کارگیری مهارت های ارتباطی توسط ماماها و ارتباط آن با رضایتمندی مراجعین. حیات، 12(4)، 47-55. SID. https://sid.ir/paper/106138/fa

    Vancouver: کپی

    تقی زاده زیبا، رضایی پور افسر، مهران عباس، علیمرادی زینب. به کارگیری مهارت های ارتباطی توسط ماماها و ارتباط آن با رضایتمندی مراجعین. حیات[Internet]. 1385؛12(4):47-55. Available from: https://sid.ir/paper/106138/fa

    IEEE: کپی

    زیبا تقی زاده، افسر رضایی پور، عباس مهران، و زینب علیمرادی، “به کارگیری مهارت های ارتباطی توسط ماماها و ارتباط آن با رضایتمندی مراجعین،” حیات، vol. 12، no. 4، pp. 47–55، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106138/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button