مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

275
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

486
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش زیست محیطی دانش آموزان: کارایی شیوه های نوین و عملیاتی

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 64

چکیده

 تربیت زیست محیطی با ارتقای سطح دانش, فرهنگ و بینش جامعه, نقش شایانی در حفظ, تکریم و بهبود محیط زیست و نیز کاهش مشکلات بوم شناختی از طریق نظام تعلیم و تربیت رسمی به عنوان مهم ترین نهاد فرهنگ سازی, ایفا می کند. پژوهش کنونی بر آن است تا روش های آموزشی کارآمد در آموزش زیست محیطی مدارس را بررسی نماید. پژوهش به روش توصیفی-پیمایشی در سال تحصیلی 1402-1401 و با استفاده از پرسشنامة محقق ساخته برای جمع آوری داده ها صورت گرفت. ابزار پژوهش براساس طیف لیکرت مقیاس گذاری شده که روایی آن را متخصصان تایید نمودند و پایایی آن با آلفای کرونباخ برابر 0/89 به دست آمد. معلمان و برنامه ریزان آموزشی دوره های تحصیلی ابتدایی و راهنمایی شهر ایلام جامعه آماری پژوهش را نشکیل دادند که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان و با روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب تصادفی, برای معلمان دو دوره معادل 300 نفر و برنامه ریزان آموزشی, 22 نفر به دست آمد. از نرم افزار SPSS و آزمون t در تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. روش های مطلوب آموزش مفاهیم زیست محیطی در هر یک از مقاطع تحصیلی ابتدایی و راهنمایی از دیدگاه معلمان و برنامه ریزان دوره های تحصیلی گوناگون بودند. ویژگی های روان شناختی دانش آموزان در هر یک از مقاطع تحصیلی می تواند این تفاوت نظرات را تبیین نماید. ارتقا کمیت و بهبود کیفیت برنامه های آموزشی در گرو نحوه آموزش/ تدریس و نیز به کارگیری روش آموزشی متناسب با مخاطب یا فراگیر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی راد، منیژه، و رحمتی، زهرا. (1401). آموزش زیست محیطی دانش آموزان: کارایی شیوه های نوین و عملیاتی. پژوهش در آموزش زیست شناسی، 4(1 (پیاپی 10) )، 51-64. SID. https://sid.ir/paper/1061750/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی راد منیژه، رحمتی زهرا. آموزش زیست محیطی دانش آموزان: کارایی شیوه های نوین و عملیاتی. پژوهش در آموزش زیست شناسی[Internet]. 1401؛4(1 (پیاپی 10) ):51-64. Available from: https://sid.ir/paper/1061750/fa

    IEEE: کپی

    منیژه حسینی راد، و زهرا رحمتی، “آموزش زیست محیطی دانش آموزان: کارایی شیوه های نوین و عملیاتی،” پژوهش در آموزش زیست شناسی، vol. 4، no. 1 (پیاپی 10) ، pp. 51–64، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1061750/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا