مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,360
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

706
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثر سه روش آموزش پیشگیری از آلودگی به ویروس ایدز توسط همسالان پزشک و توزیع پمفلت بر آگاهی دانش آموزان دختر دبیرستانی

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 12

چکیده

 زمینه و هدف: جوانان عمده ترین گروه در معرض خطر ایدز در سراسر دنیا می باشند و آموزش روش های پیشگیری, مهم ترین راه کاهش احتمال خطر آلودگی به ویروس ایدز (HIV) در بین آنان است. با توجه به افزایش روز افزون موارد HIV  و اهمیت آموزش در پیشگیری از آن, در این مطالعه اثر سه روش آموزش (توسط پزشک, همسالان و پمفلت) پیشگیری از ایدز بر آگاهی دانش آموزان دختر دبیرستانی ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر کرمانشاه مورد مقایسه قرار گرفته است.روش بررسی: در این مطالعه مقایسه ای تعداد 1500 دانش آموز دختر دبیرستانی (پایه سوم) به صورت طبقه ای تصادفی از 21 دبیرستان منطقه 3 آموزش و پرورش وارد مطالعه شدند. در هر مدرسه تقریبا 73 دانش آموز انتخاب و با استفاده از پرسشنامه, پیش آزمون برای آنان برگزار شد. از مجموع 1500 نفر, 498 نفر توسط پزشک عمومی, 502 نفر توسط همسالان و 500 نفر با استفاده از پمفلت ایدز (از انتشارات مشترک وزارت بهداشت و آموزش و پرورش) آموزش دیدند. 20 روز پس از اتمام آموزش, پس آزمون با استفاده از همان پرسشنامه به عمل آمد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی و نرم افزار SPSS v. 11.5 تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: میانگین سنی دانش آموزان 16.78±0.7 سال بود. آزمون تی زوج برای مقایسه میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون در هر سه گروه مورد مداخله تفاوت معنادار داشت (p<0.001) میانگین تغییر نمرات قبل و بعد در گروه آموزش توسط پزشک (10.7±3.6) بیشتر از میانگین تغییر نمرات قبل و بعد آموزش توسط همسالان (8.8±3.4) و آن نیز بیشتر از پمفلت (7.3±3.9) بود و آزمون بون فرونی این تفاوت ها را از نظر آماری معنادار نشان داد (p<0.001).نتیجه‏گیری: با توجه به یافته های این مطالعه, آموزش پیشگیری از ایدز توسط پزشکان در افزایش آگاهی دانش آموزان موثرتر می باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عزیزی، علی، امیریان، فرهاد، و امیریان، مرضیه. (1387). مقایسه اثر سه روش آموزش پیشگیری از آلودگی به ویروس ایدز توسط همسالان پزشک و توزیع پمفلت بر آگاهی دانش آموزان دختر دبیرستانی. حیات، 14(1)، 5-12. SID. https://sid.ir/paper/106179/fa

    Vancouver: کپی

    عزیزی علی، امیریان فرهاد، امیریان مرضیه. مقایسه اثر سه روش آموزش پیشگیری از آلودگی به ویروس ایدز توسط همسالان پزشک و توزیع پمفلت بر آگاهی دانش آموزان دختر دبیرستانی. حیات[Internet]. 1387؛14(1):5-12. Available from: https://sid.ir/paper/106179/fa

    IEEE: کپی

    علی عزیزی، فرهاد امیریان، و مرضیه امیریان، “مقایسه اثر سه روش آموزش پیشگیری از آلودگی به ویروس ایدز توسط همسالان پزشک و توزیع پمفلت بر آگاهی دانش آموزان دختر دبیرستانی،” حیات، vol. 14، no. 1، pp. 5–12، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106179/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button