مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

919
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

138
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت و ارزشیابی تکالیف آگاهی از قافیه در کودکان بهنجار 5 تا 6 ساله فارسی – زبان

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 56

چکیده

 زمینه و هدف: آگاهی از قافیه معیار مهمی برای مهارت های پردازش گفتار, خواندن و نوشتن است. با توجه به این که در ایران آزمون مناسبی برای ارزیابی مهارت شنیداری در کودکان 5 تا 6 سال وجود ندارد, هدف اصلی این پژوهش ساخت و ارزشیابی تکالیف آگاهی از قافیه در کودکان 5 تا 6 ساله بود.روش بررسی: یکصد کودک بهنجار 5 تا 6 ساله مهد کودک های شهر تهران مشتمل بر 50 دختر و 50 پسر به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار بررسی شامل تکالیف آگاهی از قافیه, یعنی شناسایی قافیه و بیان کلمه هم قافیه بود. بررسی روایی و پایایی با روش شاخص روایی محتوایی, تکرارپذیری نسبی و مطلق انجام شد. ضریب همبستگی تکالیف با روش همبستگی پیرسون و مقایسه میانگین نمرات کودکان در هر دو بخش با روش سطوح سادگی مشخص شد. مقایسه میانگین نمره دختران و پسران با روش t مستقل انجام گرفت.یافته ها: تکالیف طراحی شده برای گروه سنی 5 تا 6 سال مناسب بود و دو بخش, روایی و پایایی مطلوبی داشتند. توانایی کودکان در بخش بیان کلمه هم قافیه بیشتر از بخش شناسایی قافیه بود. ضریب همبستگی یا ارتباط هر یک از بخش ها با کل مهارت آگاهی از قافیه معنی دار بود (p<0.05). مهارت کودکان دختر و پسر در کل تکالیف تفاوت معنی داری با یکدیگر نداشت (p>0.05).نتیجه گیری: تکالیف طراحی شده برای ارزیابی مهارت آگاهی از قافیه مناسب می باشند و دارای روایی محتوایی و پایایی مطلوبی هستند و رابطه معنی داری با کل مهارت آگاهی از قافیه دارند و بر یکدیگر تاثیر می گذارند. مهارت های دو گروه دختر و پسر در این تکالیف مشابه می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ضیاتباراحمدی، سیده زهره، آرانی کاشانی، زهره، محمودی بختیاری، بهروز، و کیهانی، محمدرضا. (1389). ساخت و ارزشیابی تکالیف آگاهی از قافیه در کودکان بهنجار 5 تا 6 ساله فارسی – زبان. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 19(2 (پیاپی 34))، 47-56. SID. https://sid.ir/paper/106224/fa

    Vancouver: کپی

    ضیاتباراحمدی سیده زهره، آرانی کاشانی زهره، محمودی بختیاری بهروز، کیهانی محمدرضا. ساخت و ارزشیابی تکالیف آگاهی از قافیه در کودکان بهنجار 5 تا 6 ساله فارسی – زبان. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1389؛19(2 (پیاپی 34)):47-56. Available from: https://sid.ir/paper/106224/fa

    IEEE: کپی

    سیده زهره ضیاتباراحمدی، زهره آرانی کاشانی، بهروز محمودی بختیاری، و محمدرضا کیهانی، “ساخت و ارزشیابی تکالیف آگاهی از قافیه در کودکان بهنجار 5 تا 6 ساله فارسی – زبان،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 19، no. 2 (پیاپی 34)، pp. 47–56، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106224/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button