مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

923
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

497
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت و بررسی پایایی نسخه فارسی آزمون اعداد دایکوتیک منفرد در دانش آموزان پسر 7 تا 9 ساله

صفحات

 صفحه شروع 68 | صفحه پایان 77

چکیده

 زمینه و هدف: اگرچه آزمون اعداد دایکوتیک دوتایی برای بررسی سیستم پردازش شنوایی مرکزی افراد بزرگسال مناسب است اما آزمون اعداد دایکوتیک منفرد به دلیل سادگی برای کودکان مناسب تر است. این پژوهش با هدف ساخت آزمون حاضر به زبان فارسی و یافتن مقادیر هنجار مقدماتی آن در کودکان انجام شد.روش بررسی: نسخه فارسی آزمون حاضر از 3 لیست 25 عددی مختلف برای ارزیابی در هر یک از مراحل یادآوری آزاد, پاسخ دهی هدایت شده به گوش راست و پاسخ دهی هدایت شده به گوش چپ تشکیل شده است. اعداد هر لیست به صورت دایکوتیک روی لوح فشرده ضبط شدند. مطالعه مقطعی حاضر روی 126 پسر 7 تا 9 سال انجام شد. پایایی آزمون با تکرار ارزیابی ها در 29 نفر از نمونه ها, دو تا چهار هفته پس از انجام آزمون اولیه مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: میانگین امتیازهای گوش راست و گوش چپ به ترتیب از حدود 95.79 و 89.69 درصد در هفت سالگی به حدود 98.59 و 96.29 درصد در هشت سالگی افزایش یافت و میانگین میزان برتری گوش راست از حدود 6.13 درصد در هفت سالگی به حدود دو درصد در هشت سالگی کاهش یافت (p= 0.001). تفاوت محسوسی بین امتیازهای حاصل از دو مرحله یادآوری آزاد و پاسخ دهی هدایت شده مشاهده نشد (p> 0.05). ثبات بالایی بین نتایج حاصل از آزمون اولیه و آزمون مجدد دیده شد (p> 0.05).نتیجه گیری: نسخه فارسی آزمون حاضر از پایایی مطلوبی برای ارزیابی پسران 7 تا 9 ساله برخوردار است و می تواند برای بررسی تلفیق دو گوشی در دانش آموزان پسری که در این محدوده سنی قرار می گیرند استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رجب پور، الهام، حاجی ابوالحسن، فهیمه، طاهایی، سیدعلی اکبر، و جلایی، شهره. (1393). ساخت و بررسی پایایی نسخه فارسی آزمون اعداد دایکوتیک منفرد در دانش آموزان پسر 7 تا 9 ساله. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 23(5)، 68-77. SID. https://sid.ir/paper/106261/fa

    Vancouver: کپی

    رجب پور الهام، حاجی ابوالحسن فهیمه، طاهایی سیدعلی اکبر، جلایی شهره. ساخت و بررسی پایایی نسخه فارسی آزمون اعداد دایکوتیک منفرد در دانش آموزان پسر 7 تا 9 ساله. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1393؛23(5):68-77. Available from: https://sid.ir/paper/106261/fa

    IEEE: کپی

    الهام رجب پور، فهیمه حاجی ابوالحسن، سیدعلی اکبر طاهایی، و شهره جلایی، “ساخت و بررسی پایایی نسخه فارسی آزمون اعداد دایکوتیک منفرد در دانش آموزان پسر 7 تا 9 ساله،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 23، no. 5، pp. 68–77، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106261/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا