Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

150
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

448
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه مدل روابط بین ادراک جو کلاس، خودتنظیمی، دانش اموزشی و اضطراب ریاضی در دانش آموزان مقطع متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 320 | صفحه پایان 333

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر در پی آن است که با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری به آزمون مدل پژوهش حاضر پرداخته و روابط بین ادراک جو کلاس, خودتنظیمی, دانش اموزشی و اضطراب ریاضی را بررسی کند. روش شناسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانش آموزان دوره ی دوم متوسطه دبیرستان های دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1400تشکیل دادند که تعداد آن ها بنابر گزارش آموزش و پرورش استان تهران در سال تحصیلی مذکور برابر 36858 نفر بود. حجم نمونه برابر 150 نفر (18 نفر برای هر 8 متغیر) برای هر یک از گروه ها(دختر و پسر) و در کل 300 نفر برای تأمین معناداری همبستگی پیشنهاد شد. در پژوهش حاضر برای جمع آوری اطلاعات از 4 پرسشنامه ادراک از جو کلاس, پرسشنامه دانش و مهارت اموزشی, پرسشنامه خودتنظیمی در یادگیری و پرسشنامه سنجش اضطراب ریاضی استفاده شد. مدل مفهومی پیشنهادی پژوهش دردو بخش مدل اندازه گیری و مدل ساختاری با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری با روش کوواریانس محور و به کارگیری نرم افزار LISREL ارزیابی قرار گرفته شدند. یافته ها: با استفاده از آزمونهای مدل ساختاری نشان داده شد که ادراک جو کلاس با مقدار 9768/2 تاثیر مثبت و معناداری بر خودتنظیمی در سطح 99% دارد. دانش آموزشی با مقدار9597/2 تاثیر مثبت و معناداری بر خودتنظیمی در سطح 99% دارد. ادراک جو کلاس با مقدار 1596/2 تاثیر منفی و معناداری بر اضطراب ریاضی در سطح99% دارد. دانش آموزشی با مقدار9697/1-تاثیر منفی و معناداری بر اضطراب ریاضی در سطح 95% دارد. خودتنظیمی با مقدار9674/1 تاثیر منفی و معناداری بر اضطراب ریاضی در سطح 95% دارد. بحث و نتیجه گیری: براساس نتایج بدست آمده ادراک جو کلاس بر خودتنظیمی تاثیر مثبت و معنادار دارد, دانش آموزشی بر خودتنظیمی تاثیر مثبت و معنادار دارد, ادراک جو کلاس بر اضطراب ریاضی تاثیر مثبت و معنادار دارد, دانش آموزشی بر اضطراب ریاضی تاثیر مثبت و معنادار دارد خودتنظیمی بر اضطراب ریاضی تاثیر مثبت و معنادار دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قهرمانی، پروانه، منیرپور، نادر، و ضرغام حاجبی، مجید. (1400). ارائه مدل روابط بین ادراک جو کلاس, خودتنظیمی, دانش اموزشی و اضطراب ریاضی در دانش آموزان مقطع متوسطه. جامعه شناسی آموزش و پرورش، 7(2 )، 320-333. SID. https://sid.ir/paper/1062762/fa

    Vancouver: کپی

    قهرمانی پروانه، منیرپور نادر، ضرغام حاجبی مجید. ارائه مدل روابط بین ادراک جو کلاس, خودتنظیمی, دانش اموزشی و اضطراب ریاضی در دانش آموزان مقطع متوسطه. جامعه شناسی آموزش و پرورش[Internet]. 1400؛7(2 ):320-333. Available from: https://sid.ir/paper/1062762/fa

    IEEE: کپی

    پروانه قهرمانی، نادر منیرپور، و مجید ضرغام حاجبی، “ارائه مدل روابط بین ادراک جو کلاس, خودتنظیمی, دانش اموزشی و اضطراب ریاضی در دانش آموزان مقطع متوسطه،” جامعه شناسی آموزش و پرورش، vol. 7، no. 2 ، pp. 320–333، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1062762/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا