مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

96
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

467
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تجربه زیسته اعضای هیات علمی از تعامل استاد-دانشجو در محیط های دانشگاهی

صفحات

 صفحه شروع 193 | صفحه پایان 206

چکیده

 هدف: هدف پژوهش حاضر, بررسی تجربه زیسته اعضای هیات علمی از راهبردهای تعامل استاد-دانشجو در محیط های دانشگاهی بود. روش شناسی: روش پژوهش پدیدارشناسی بود که طی آن ادراکات و فهم اعضای هیات علمی از تعامل با دانشجویان بررسی گردید. جامعه آماری شامل همه اعضایهیات علمی دانشکده های علوم و فیزیک دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 81 نفر بود. با نمونه گیری هدفمند و رسیدن به اشباع نظری, 18 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. از طریق بررسی عمیق پژوهش های انجام شده در موضوع تعامل استاد-دانشجو, سوالات مصاحبه تهیه گردید و مصاحبه ها به شکل نیمه ساختاریافته انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از شیوه کدگذاری سه مرحله ای باز, محوری و انتخابی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که شرایط شکل گیری تعامل استاد-دانشجو, شامل عوامل زمینه ساز و افزایش دهنده تعامل مانند درک موضوع درسی توسط دانشجو, برگزاری ساعات رفع اشکال و وجود انگیزه در استاد و دانشجو, و عوامل کاهش دهنده تعامل مانند ماهیت تیوری دروس, سطح علمی پایین دانشجو, حجم بالای کار عملی و تحقیقاتی, زمان محدود و عدم اعتماد به نفس دانشجو بودند. نتایج همچنین نشان داد که راهبردها و روش های تعامل با دانشجو شامل راهبردهای عام, شرایط مدار و دانشجومدار بودند. علاوه بر این, پیامدهای اتخاذ راهبردهای تعامل استاد-دانشجو نیز شامل پیامدهای مبتنی بر دانشجو مانند تاثیرات علمی, شخصیتی, اجتماعی, شغلی, و همچنین پیامدهای مبتنی بر استاد مانند کسب تجربه, به روز شدن اطلاعات و دانش استاد, احساس رضایت درونی, و دریافت بازخورد برای شناسایی نقاط قوت و ضعف بودند. بحث و نتیجه گیری: نتایج حاصل دلالت های مهمی برای برنامه ریزان درسی آموزش عالی در راستای بهبود زمینه های تعامل استاد-دانشجو دارد. بر این اساس لازم است که از محتوای تعاملی با ماهیت عملی و مشارکتی, و شیوه های تدریس مبتنی بر راهبردهای تعاملی مختلف استفاده شود و برای دسترسی بیشتر دانشجو به استاد از طریق فعالیت های خارج از کلاس و فراهم آوردن فرصت ارتباط بیشتر دانشجو با استاد در سطحی شخصی تر برنامه ریزی گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جعفرزاده، اعظم، سلطانی، اصغر، و دانشمند، بدرالسادات. (1400). تجربه زیسته اعضای هیات علمی از تعامل استاد-دانشجو در محیط های دانشگاهی. جامعه شناسی آموزش و پرورش، 7(1 )، 193-206. SID. https://sid.ir/paper/1063070/fa

    Vancouver: کپی

    جعفرزاده اعظم، سلطانی اصغر، دانشمند بدرالسادات. تجربه زیسته اعضای هیات علمی از تعامل استاد-دانشجو در محیط های دانشگاهی. جامعه شناسی آموزش و پرورش[Internet]. 1400؛7(1 ):193-206. Available from: https://sid.ir/paper/1063070/fa

    IEEE: کپی

    اعظم جعفرزاده، اصغر سلطانی، و بدرالسادات دانشمند، “تجربه زیسته اعضای هیات علمی از تعامل استاد-دانشجو در محیط های دانشگاهی،” جامعه شناسی آموزش و پرورش، vol. 7، no. 1 ، pp. 193–206، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1063070/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button