مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

109
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

473
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی مولفه های رشد حرفه ای معلمان و مدیران آموزش ابتدایی با استفاده از روش تحلیل مضمون

صفحات

 صفحه شروع 254 | صفحه پایان 265

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های رشد حرفه ای معلمان و مدیران آموزش ابتدایی با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. روش شناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش اسناد و متون چاپی درباره رشد حرفه ای معلمان و مدیران در پایگاه های اطلاعات علمی بین سال های 2019-2000 بودند که با توجه به ملاک های مورد نظر تعداد 52 مورد با روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شد. داده ها پس از جمع آوری با روش فیش برداری به کمک کدگذاری باز, محوری و انتخابی با روش تحلیل مضمون در نرم افزار MAXQDA تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که رشد حرفه ای معلمان و مدیران آموزش ابتدایی بر اساس سند تحول بنیادین 206 مضمون پایه, 53 مضمون سازمان دهنده و 16 مضمون فراگیر شامل ویژگی های معلمان, انگیزه معلمان, برنامه رهبری, گروه معلمان, گروه آموزشی, تخصصی-حرفه ای, رشد حرفه ای, مسائل و مشکلات معلمان, عوامل مدرسه, شرایط محیطی-آموزشی, شرایط محیطی-کلان, درگیری معلمان در فعالیت های حرفه ای, ارشادگری, شبکه سازی, راهبردهای آموزشی و پیامدهای فردی داشت. همچنین, مضامین جهانی رشد حرفه ای معلمان و مدیران آموزش ابتدایی شامل 20 مضمون پایه, 8 مضمون سازمان دهنده و 1 مضمون فراگیر شامل مولفه های جهانی و هشت مضمون فراگیر ارشادگری, شبکه سازی, رهبری, تخصصی-حرفه ای, گروه آموزشی, گروه رهبران, راهبردهای آموزشی و پیامدها بود. نتیجه گیری: با توجه به مضامین شناسایی شده, برنامه ریزی برای رشد حرفه ای معلمان و مدیران آموزش ابتدایی ضروری است که برای این منظور می توان شرایط بهبود مضامین را فراهم کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پرسش، سپیده، قاسمی زاد، علیرضا، و مشایخ، پری. (1400). شناسایی مولفه های رشد حرفه ای معلمان و مدیران آموزش ابتدایی با استفاده از روش تحلیل مضمون. جامعه شناسی آموزش و پرورش، 7(1 )، 254-265. SID. https://sid.ir/paper/1063073/fa

    Vancouver: کپی

    پرسش سپیده، قاسمی زاد علیرضا، مشایخ پری. شناسایی مولفه های رشد حرفه ای معلمان و مدیران آموزش ابتدایی با استفاده از روش تحلیل مضمون. جامعه شناسی آموزش و پرورش[Internet]. 1400؛7(1 ):254-265. Available from: https://sid.ir/paper/1063073/fa

    IEEE: کپی

    سپیده پرسش، علیرضا قاسمی زاد، و پری مشایخ، “شناسایی مولفه های رشد حرفه ای معلمان و مدیران آموزش ابتدایی با استفاده از روش تحلیل مضمون،” جامعه شناسی آموزش و پرورش، vol. 7، no. 1 ، pp. 254–265، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1063073/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button