مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,216
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

651
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

گزارش موردی: بررسی مقدماتی برخی توانایی های کاربردشناختی کودکان شنوا و کم شنوا با استفاده از آزمون بازگویی داستان

صفحات

 صفحه شروع 96 | صفحه پایان 102

چکیده

 زمینه و هدف: کاربرد شناسی زبان مطالعه کنش های گفتاری و جنبه های اجتماعی تعاملات ارتباطی در بافت زبان است. به دلیل نقش مهم شنوایی در رشد مهارت های زبانی, کودکان کم شنوا در تمام سطوح زبان از جمله کاربردشناسی با مشکلاتی مواجهند. تکلیفی که به خوبی این تفاوت را آشکار می سازد بازگویی داستان است. با توجه به اهمیت این مهارت ها در زندگی روزمره این کودکان و فقدان پژوهشی منسجم در زبان فارسی, مطالعه حاضر با هدف توصیف مقدماتی این توانایی های کودکان کم شنوا در قالب بازگویی داستان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه موردی توصیفی روی پنج کودک کم شنوای شش ساله و دو کودک شنوای هم سن انجام شد. مهارت های کاربردشناسی آنها با استفاده از آزمون بازگویی داستان در اتاقی ساکت اجرا, سپس داستان گویی کودک ضبط, تحلیل و امتیازدهی شد.یافته ها: بین امتیاز آزمودنی با کم شنوایی شدید و گروه هنجار تفاوتی وجود نداشت, از طرفی بین امتیاز آزمودنی با کم شنوایی عمیق و کاشت حلزون در حفظ موضوع و توالی وقایع با گروه شنوا اختلاف دیده شد. امتیاز آزمودنی با کم شنوایی عمیق و کاربر سمعک در همه موارد به جز اطلاعات اصلی با گروه شنوا اختلاف زیادی داشت. از طرفی, همه آزمودنی ها از حروف ربط به طور مناسب استفاده می کردند.نتیجه گیری: کودکان کم شنوا در به کارگیری مهارت های کاربردشناسی ضعیف تر از کودکان شنوا عمل می کنند. از طرفی, بین افراد کم شنوا نیز تفاوت وجود دارد که حاکی از تنوع این توانایی ها در کودکان کم شنوا است و این تفاوت در توانایی های زبانی بر اساس میزان کم شنوایی, نوع پروتز, استفاده مفید از باقی مانده شنوایی, زمان و کیفیت آموزش های توانبخشی شنوایی و سایر عوامل, را خاطر نشان می سازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جارالهی ، فرنوش، مدرسی، یحیی، آقارسولی، زهرا، و جعفری، سلیمه. (1392). گزارش موردی: بررسی مقدماتی برخی توانایی های کاربردشناختی کودکان شنوا و کم شنوا با استفاده از آزمون بازگویی داستان. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 22(1)، 96-102. SID. https://sid.ir/paper/106330/fa

    Vancouver: کپی

    جارالهی فرنوش، مدرسی یحیی، آقارسولی زهرا، جعفری سلیمه. گزارش موردی: بررسی مقدماتی برخی توانایی های کاربردشناختی کودکان شنوا و کم شنوا با استفاده از آزمون بازگویی داستان. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1392؛22(1):96-102. Available from: https://sid.ir/paper/106330/fa

    IEEE: کپی

    فرنوش جارالهی ، یحیی مدرسی، زهرا آقارسولی، و سلیمه جعفری، “گزارش موردی: بررسی مقدماتی برخی توانایی های کاربردشناختی کودکان شنوا و کم شنوا با استفاده از آزمون بازگویی داستان،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 22، no. 1، pp. 96–102، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106330/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا