مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

978
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

535
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تمایز ویژگی های آوایی واکه های زبان فارسی در کودکان با کم شنوایی شدید

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 40

چکیده

 زمینه و هدف: مشکل شنوایی نقایصی را در درک زبان و به دنبال آن در بیان زبان ایجاد می کند پژوهش حاضر با هدف بررسی, میزان تمایز و درک ویژگی های آوایی واکه های زبان فارسی توسط کودکان کم شنوا را انجام شد.روش بررسی: در این پژوهش با آزمونی محقق ساز که بر مبنای آزمون ادراک شنوایی برای آسیب شنوایی تهیه و تدوین شده بود به بررسی توانایی تمایز واکه ها در کودکان پنج تا هشت سال فارسی زبان پرداخت. آزمون دارای دو بخش دیداری - شنیداری و شنیداری صرف, شامل پنج زیرآزمون برای بررسی تمایز واکه های پیشین و پسین است. با استفاده از این آزمون 22 کودک مبتلا به افت شنوایی در حد 90-70 دسی بل مورد بررسی قرار گرفتند.یافته ها: نتایج نشان داد بین میانگین پاسخ های درست در دو قسمت واکه های پیشین و پسین تفاوت معنی داری وجود دارد(p<0.05) . در تمایز واکه های پسین در آزمون دیداری - شنیداری تمایز واکه / â/ بهتر از دیگر واکه های پسین صورت می گیرد. در آزمون شنیداری نیز بالاترین میانگین مربوط به واکه /â/ بود. در تمایز واکه های پیشین در آزمون دیداری - شنیداری درک و تمایز واکه /i/ نسبت به دو واکه دیگر (/e/ / æ/) بهتر صورت گرفت. اما در آزمون شنیداری صرف میزان دشواری این واکه ها یکسان بود و طبقه بندی واکه های پیشین از لحاظ میزان دشواری تمایز شنیداری ممکن نبود.نتیجه گیری: در هر دو بخش آزمون تمایز واکه های پسین در کودکان کم شنوا نسبت به واکه های پیشین بهتر و راحت تر صورت می گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ابراهیمیان، شیوا، رنجبر، آمنه، صفری، مهری، صدیقی، فیروز، و سعادت، محبوبه. (1392). بررسی تمایز ویژگی های آوایی واکه های زبان فارسی در کودکان با کم شنوایی شدید. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 22(1)، 33-40. SID. https://sid.ir/paper/106331/fa

    Vancouver: کپی

    ابراهیمیان شیوا، رنجبر آمنه، صفری مهری، صدیقی فیروز، سعادت محبوبه. بررسی تمایز ویژگی های آوایی واکه های زبان فارسی در کودکان با کم شنوایی شدید. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1392؛22(1):33-40. Available from: https://sid.ir/paper/106331/fa

    IEEE: کپی

    شیوا ابراهیمیان، آمنه رنجبر، مهری صفری، فیروز صدیقی، و محبوبه سعادت، “بررسی تمایز ویژگی های آوایی واکه های زبان فارسی در کودکان با کم شنوایی شدید،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 22، no. 1، pp. 33–40، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106331/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا