مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

833
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

498
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

روش های اصلاح مکالمه در کودکان 3 و 5 ساله بهنجار فارسی زبان شهر اهواز

صفحات

 صفحه شروع 26 | صفحه پایان 31

چکیده

 زمینه و هدف: توانایی اصلاح مکالمه زیرمجموعه ای از دانش کاربردشناختی زبان است. هنگامی که شنونده متوجه منظور گوینده نشود, اگر گوینده نتواند از روش های اصلاح مکالمه برای روشن شدن پیام استفاده کند, ارتباط دچار شکست می شود. از این رو, این پژوهش بر آن است تا مهارت اصلاح مکالمه را در دو گروه سنی سه و پنج ساله, به منظور تعیین انواع روش های اصلاح مکالمه و مقایسه این مهارت ها در این دو گروه بررسی کند.روش بررسی: در این پژوهش 120 نفر از کودکان سه و پنج ساله هنجار شهر اهواز انتخاب شدند. ابزار پژوهش دو سری تصاویر متوالی بود که در حین بازگویی آنها آزمونگر شرایط برانگیخته شدن یکی از روش های اصلاح مکالمه را ایجاد می کرد. درصد به کارگیری انواع روش های اصلاح مکالمه در هر یک از گروه ها محاسبه و سپس مقایسه آنها با هم با استفاده از آزمون آماری t مستقل انجام شد.یافته ها: در گروه سنی پنج ساله نسبت به سه ساله, میزان کاربرد روش های تکرار و پاسخ نامناسب کاهش و روش های اصلاح سرنخی و بازگویی افزایش یافته و روش افزایش تقریبا ثابت باقی مانده است. در میانگین درصد به کارگیری روش تکرار(p=0.04)  و اصلاح سرنخی بین دو گروه مورد مطالعه تفاوت معنی دار مشاهده شد (p=0.001). از بین درصد به کارگیری روش های اصلاح مکالمه, به طور عمده ای کاربرد روش تکرار در کودکان سه ساله و کاربرد روش اصلاح سرنخی در کودکان پنج ساله بیشتر است.نتیجه گیری: با افزایش سن و تکامل مهارت زبانی, احتمال استفاده از روش های پیچیده تر اصلاح مکالمه نظیر روش اصلاح سرنخی بیشتر می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قیومی انارکی، زهرا، قسیسین، لیلا، محمودی بختیاری، بهروز، فلاح، علی، صالحی، فاطمه، و پریشن، الهام. (1392). روش های اصلاح مکالمه در کودکان 3 و 5 ساله بهنجار فارسی زبان شهر اهواز. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 22(1)، 26-31. SID. https://sid.ir/paper/106334/fa

    Vancouver: کپی

    قیومی انارکی زهرا، قسیسین لیلا، محمودی بختیاری بهروز، فلاح علی، صالحی فاطمه، پریشن الهام. روش های اصلاح مکالمه در کودکان 3 و 5 ساله بهنجار فارسی زبان شهر اهواز. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1392؛22(1):26-31. Available from: https://sid.ir/paper/106334/fa

    IEEE: کپی

    زهرا قیومی انارکی، لیلا قسیسین، بهروز محمودی بختیاری، علی فلاح، فاطمه صالحی، و الهام پریشن، “روش های اصلاح مکالمه در کودکان 3 و 5 ساله بهنجار فارسی زبان شهر اهواز،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 22، no. 1، pp. 26–31، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106334/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا