مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,742
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

704
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

روایی و پایایی آزمون تکرار ناکلمه برای بررسی ظرفیت حافظه فعال واج شناختی در کودکان فارسی زبان

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 39

چکیده

 زمینه و هدف: کودکان مبتلا به اختلال پردازش شنوایی مشکلاتی در ذخیره واجی دارند. عملکرد ذخیره واجی که بخش واج شناختی حافظه فعال را تشکیل می دهد, نمود دقیق توالی گفتار است, بنابراین ارزیابی حافظه فعال واج شناختی در کودکان فوق حائز اهمیت است. آزمون تکرار ناکلمه یکی از روش های ارزیابی حافظه فعال واج شناختی است. هدف از این پژوهش, ساخت آزمون تکرار ناکلمه و تعیین روایی و پایایی آن برای بررسی ظرفیت حافظه فعال واج شناختی در کودکان فارسی زبان بود.روش بررسی: در این پژوهش مقطعی مقایسه ای, 40 ناکلمه بر اساس معیارهای ساخت ناکلمه با نظر زبان شناس ساخته شد و در 53 پسر و 47 دختر در محدوده سنی 7 تا 10 سال اجرا شد. به منظور تعیین روایی محتوا, ناکلمه های ساخته شده توسط صاحب نظران مورد بررسی و اظهار نظر قرار گرفت. برای بررسی روایی سازه همبستگی نتایج آزمون تکرار ناکلمه با دو آزمون یادآوری مستقیم اعداد و یادآوری وارونه اعداد سنجیده شد. همچنین به منظور بررسی پایایی, این آزمون دوبار و با فاصله زمانی اجرا شد.یافته ها: مقدار روایی محتوایی در این پژوهش 5.95 با انحراف معیار 2 به دست آمد. بین نتایج آزمون تکرار ناکلمه و آزمون یادآوری مستقیم اعداد و یادآوری وارونه اعداد ضریب همبستگی به ترتیب 76.0 و 75.0 بود . بین اجراهای متوالی آزمون تکرار ناکلمه, ضریب همبستگی 8.0 مشاهده شد(p=0.001).نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که آزمون تکرار ناکلمه ساخته شده می تواند برای شناسایی اختلالات واجی در کودکان 7 تا 10 سال فارسی زبان مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    موسوی، عبداله، خاور غزلانی، بهاره، لطفی، یونس، مهرکیان، سعیده، بخشی، عنایت اله، و محمودی بختیاری، بهروز. (1393). روایی و پایایی آزمون تکرار ناکلمه برای بررسی ظرفیت حافظه فعال واج شناختی در کودکان فارسی زبان. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 23(4)، 31-39. SID. https://sid.ir/paper/106365/fa

    Vancouver: کپی

    موسوی عبداله، خاور غزلانی بهاره، لطفی یونس، مهرکیان سعیده، بخشی عنایت اله، محمودی بختیاری بهروز. روایی و پایایی آزمون تکرار ناکلمه برای بررسی ظرفیت حافظه فعال واج شناختی در کودکان فارسی زبان. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1393؛23(4):31-39. Available from: https://sid.ir/paper/106365/fa

    IEEE: کپی

    عبداله موسوی، بهاره خاور غزلانی، یونس لطفی، سعیده مهرکیان، عنایت اله بخشی، و بهروز محمودی بختیاری، “روایی و پایایی آزمون تکرار ناکلمه برای بررسی ظرفیت حافظه فعال واج شناختی در کودکان فارسی زبان،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 23، no. 4، pp. 31–39، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106365/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button