مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,398
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

775
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نسخه فارسی آزمون واجی از مجموعه ارزیابی تشخیصی آوایی و واجی و بررسی روایی و پایایی آن در کودکان فارسی زبان

صفحات

 صفحه شروع 10 | صفحه پایان 20

چکیده

 زمینه و هدف: داده های حاصل از ارزیابی واجی بخشی از پروتکلی است که آسیب شناسان گفتار و زبان اغلب برای بررسی مهارت های ارتباطی کودکان به آن رجوع می کنند. هدف پژوهش حاضر انطباق نسخه فارسی آزمون ارزیابی تشخیصی واجی در کودکان فارسی زبان و بررسی روایی و پایایی آن بود.روش بررسی: نسخه فارسی آزمون واجی روی 387 کودک سه تا شش ساله تک زبانه فارسی زبان که از مهدکودک های شمال غرب تهران انتخاب شده بودند, اجرا شد. روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی نسخه فارسی آزمون واجی توسط آسیب شناسان گفتار و زبان و زبان شناسان بررسی شد. روایی سازه از طریق بررسی همگرایی آرا آسیب شناسان گفتار و زبان و نتایج آزمون واجی در تشخیص کودکان با و بدون اختلال واجی و پایایی آزمون از طریق آزمون بازآزمون و دوبار نمره گذاری توسط دو ارزیاب مستقل ارزیابی شد.یافته ها: روایی محتوایی گویه ها و شاخص روایی محتوایی کل آزمون در حد مطلوب برآورد شد (به ترتیب 71.94 و 35.97). مقایسه نتایج حاصل از آزمون واجی و نظر متخصصان در تشخیص دو گروه با و بدون اختلال واجی از همگرایی مطلوبی برخوردار بود (ضریب هبستگی اسپیرمن 76.0 و ضریب توافق کاپا 73.0). درصد توافق آوانگاری و تحلیل الگوهای خطا در آزمون بازآزمون بین 27.86 تا 100 درصد و برای دوبار نمره دهی توسط دو ارزیاب مستقل بین 28.94 تا 100 درصد بود.نتیجه گیری: 8 مبتنی بر نتایج مطالعه حاضر به نظر می رسد نسخه فارسی آزمون واجی می تواند به عنوان یک ابزار روا و قابل قبول در بررسی مهارت های واجی کودکان فارسی زبان به کار گرفته شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ظریفیان، طلیعه، مدرسی، یحیی، غلامی تهرانی، لعیا، دستجردی کاظمی، مهدی، و صلواتی، مهیار. (1393). نسخه فارسی آزمون واجی از مجموعه ارزیابی تشخیصی آوایی و واجی و بررسی روایی و پایایی آن در کودکان فارسی زبان. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 23(4)، 10-20. SID. https://sid.ir/paper/106367/fa

Vancouver: کپی

ظریفیان طلیعه، مدرسی یحیی، غلامی تهرانی لعیا، دستجردی کاظمی مهدی، صلواتی مهیار. نسخه فارسی آزمون واجی از مجموعه ارزیابی تشخیصی آوایی و واجی و بررسی روایی و پایایی آن در کودکان فارسی زبان. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1393؛23(4):10-20. Available from: https://sid.ir/paper/106367/fa

IEEE: کپی

طلیعه ظریفیان، یحیی مدرسی، لعیا غلامی تهرانی، مهدی دستجردی کاظمی، و مهیار صلواتی، “نسخه فارسی آزمون واجی از مجموعه ارزیابی تشخیصی آوایی و واجی و بررسی روایی و پایایی آن در کودکان فارسی زبان،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 23، no. 4، pp. 10–20، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106367/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا