مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,515
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

595
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و مقایسه رشد جنبه محتوایی تعریف واژه در کودکان 5.4 تا 5.7 ساله فارسی زبان

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 30

چکیده

 زمینه و هدف: تعریف واژه یکی از مهارت های پیچیده زبانی است که آگاهی فرازبانی و سواد, نقش مهمی در آن دارند. این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه رشد جنبه محتوایی تعریف واژه در کودکان 5.4 تا 5.7 ساله انجام شد.روش بررسی: این پژوهش از نوع مقطعی و توصیفی تحلیلی بود. آزمودنی ها شامل 107 دختر و پسر بودند که در رده های سنی اول (65-54 ماه), دوم (77-66 ماه) و سوم (90-78 ماه) به شیوه نمونه گیری چند مرحله ای, از مهدکودک ها و مدارس مناطق 1, 7 و 17 تهران انتخاب شدند. تکلیف تعریف واژه روی آن ها انجام شد. پایایی تکلیف تعریف واژه به روش همبستگی نمرات دو ارزشیاب مستقل و روایی آن به صورت محتوایی بررسی شده است. برای تحلیل از روش های آماری کروسکال والیس و من ویتنی یو استفاده شد.یافته ها: با افزایش سن, میانگین نمره جنبه محتوایی تعریف واژه افزایش معنی داری پیدا کرد (p=0.001). البته افزایش میانگین نمره جنبه محتوایی در گروه سنی دوم و سوم, اختلاف معنی داری نداشت. بیشترین پاسخ مورد استفاده در همه سنین, پاسخ عملکردی بود. همچنین با افزایش سن, میزان استفاده از پاسخ خطا (p=0.002) و عینی (p=0.003) به طور معنی داری کاهش یافت و در مقابل, درصد استفاده از پاسخ ترکیبی نوع دوم افزایش معنی داری داشت (p<0.001).نتیجه گیری: با افزایش سن, کیفیت تعریف ها از نظر محتوایی بهبود می یابد و تعریف ها از پاسخ های عینی و عملکردی به سمت تعریف های ترکیبی نوع دوم پیش می روند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ملکیان، مریم، شیرازی، طاهره سیما، ظریفیان، طلیعه، و رضاسلطانی، پوریا. (1393). بررسی و مقایسه رشد جنبه محتوایی تعریف واژه در کودکان 5.4 تا 5.7 ساله فارسی زبان. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 23(4)، 21-30. SID. https://sid.ir/paper/106368/fa

Vancouver: کپی

ملکیان مریم، شیرازی طاهره سیما، ظریفیان طلیعه، رضاسلطانی پوریا. بررسی و مقایسه رشد جنبه محتوایی تعریف واژه در کودکان 5.4 تا 5.7 ساله فارسی زبان. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1393؛23(4):21-30. Available from: https://sid.ir/paper/106368/fa

IEEE: کپی

مریم ملکیان، طاهره سیما شیرازی، طلیعه ظریفیان، و پوریا رضاسلطانی، “بررسی و مقایسه رشد جنبه محتوایی تعریف واژه در کودکان 5.4 تا 5.7 ساله فارسی زبان،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 23، no. 4، pp. 21–30، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106368/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا