مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,467
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,694
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

6

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و ساخت آزمون غربالگری تشخیص اختلال در خواندن در پایه های اول تا پنجم دانش آموزان مقطع ابتدایی در شهر اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 60

چکیده

 زمینه و هدف: خواندن یکی از اساسی ترین مهارت های موردنیاز در عصر حاضر است. بدیهی است که بروز اختلال در آن می تواند مشکلات زیادی را برای فرد مبتلا ایجاد نماید و ارزیابی و تشخیص زود هنگام آن نقش بزرگی در درمان آن بازی می کند. این مطالعه با هدف طراحی و ساخت آزمون غربالگری سیاهه خواندن به منظور تشخیص سریع اختلال در خواندن در دانش آموزان مقطع ابتدایی انجام شد.روش بررسی: بدنه اصلی آزمون در هر پایه مرکب از یک متن صد کلمه ای و چهار سوال درک مطلب است که توسط کارشناس ارشد و کارشناسان آسیب شناسی گفتار و زبان بدقت کنترل شده است. این آزمون بر روی 200 دانش آموز دختر و پسر در تمام پایه های اول تا پنجم مقطع ابتدایی و مجموعا 1000 دانش آموز که بصورت تصادفی از کلیه نواحی پنجگانه شهر اصفهان انتخاب شده بودند, معیار شد. به علاوه آزمون روی دو گروه نارساخوان و عادی اجرا گردید.یافته ها: همبستگی نمرات دقت و سرعت خواندن با نمره کل آزمون بالا بود. اعتبار آزمون با معیار آلفای کرونباخ 0.77 بود. تفاوت میانگین نمره دو گروه مبتلا و غیرمبتلا به اختلال خواندن معنی دار بود (p=0.01).نتیجه گیری: با توجه به نتایج فوق, این آزمون می تواند به عنوان یکی از ابزارهای مفید در تشخیص غربالی و سریع نارساخوانی دانش آموزان پایه های اول تا پنجم کاربرد داشته باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شفیعی، بیژن، توکل، سمیرا، علی نیا، لیلا، مراثی، محمدرضا، صداقتی، لیلا، و فروغی، رقیه. (1387). طراحی و ساخت آزمون غربالگری تشخیص اختلال در خواندن در پایه های اول تا پنجم دانش آموزان مقطع ابتدایی در شهر اصفهان. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 17(2 (پیاپی 30))، 53-60. SID. https://sid.ir/paper/106385/fa

    Vancouver: کپی

    شفیعی بیژن، توکل سمیرا، علی نیا لیلا، مراثی محمدرضا، صداقتی لیلا، فروغی رقیه. طراحی و ساخت آزمون غربالگری تشخیص اختلال در خواندن در پایه های اول تا پنجم دانش آموزان مقطع ابتدایی در شهر اصفهان. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1387؛17(2 (پیاپی 30)):53-60. Available from: https://sid.ir/paper/106385/fa

    IEEE: کپی

    بیژن شفیعی، سمیرا توکل، لیلا علی نیا، محمدرضا مراثی، لیلا صداقتی، و رقیه فروغی، “طراحی و ساخت آزمون غربالگری تشخیص اختلال در خواندن در پایه های اول تا پنجم دانش آموزان مقطع ابتدایی در شهر اصفهان،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 17، no. 2 (پیاپی 30)، pp. 53–60، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106385/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button