مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,207
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

640
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی مقیاس های طبقه بندی عملکرد ادراک شنیداری و درجه بندی وضوح کلامی در کودکان ناشنوای پیش زبانی کاشت حلزون شده

صفحات

 صفحه شروع 76 | صفحه پایان 84

چکیده

 زمینه و هدف: درمانگران و محققان همواره نیازمند ابزارهای استاندارد برای ارزیابی ادراک شنیداری و تولید گفتار کودکان ناشنوا به ویژه آن هایی که کاشت حلزون شده اند هستند. با توجه به استفاده روزافزون از دو مقیاس طبقه بندی عملکرد ادراک شنیداری و درجه بندی وضوح کلامی در کودکان ناشنوای پیش زبانی کاشت حلزون شنوایی شده در سطح دنیا, مطالعه حاضر با هدف بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی این دو مقیاس انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه 92 کودک یک سال و سه ماهه تا پانزده سال و هفت ماهه ناشنوای کاشت حلزون شده شرکت کردند. بررسی پایایی مقیاس ها با استفاده از روش آزمون- بازآزمون و پایایی بین مصححان انجام شد. بررسی روایی ملاکی و سازه هر دو مقیاس نیز مورد توجه قرار گرفت.یافته ها: پایایی بازآزمایی مقیاس های ادراک شنیداری و وضوح کلامی به ترتیب, 0.82 و 0.79 به دست آمد (p<0.01), پایایی مصححان بر اساس میانگین ضریب توافق کاپای Cohen نیز به ترتیب 0.73 و 0.70 را نشان داد که در حد قابل قبولی است (p<0.01). روایی سازه این دو مقیاس به ترتیب 0.64 و 0.69 و روایی ملاکی نیز به ترتیب از 0.58 تا 0.74 و 0.66 تا 0.69 به دست آمد (p<0.01).نتیجه گیری: هر دو مقیاس واجد ویژگی های روان سنجی لازم برای سنجش استاندارد ادراک شنیداری و تولید گفتار کودکان ناشنوای کاشت حلزون شنوایی شده هستند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حسن زاده، سعید. (1393). بررسی ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی مقیاس های طبقه بندی عملکرد ادراک شنیداری و درجه بندی وضوح کلامی در کودکان ناشنوای پیش زبانی کاشت حلزون شده. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 23(6)، 76-84. SID. https://sid.ir/paper/106394/fa

Vancouver: کپی

حسن زاده سعید. بررسی ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی مقیاس های طبقه بندی عملکرد ادراک شنیداری و درجه بندی وضوح کلامی در کودکان ناشنوای پیش زبانی کاشت حلزون شده. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1393؛23(6):76-84. Available from: https://sid.ir/paper/106394/fa

IEEE: کپی

سعید حسن زاده، “بررسی ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی مقیاس های طبقه بندی عملکرد ادراک شنیداری و درجه بندی وضوح کلامی در کودکان ناشنوای پیش زبانی کاشت حلزون شده،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 23، no. 6، pp. 76–84، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106394/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا