مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,782
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,034
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه نظام بازداری و فعال ساز رفتاری با مشکلات رفتاری - هیجانی در نوجوانان بهنجار

صفحات

 صفحه شروع 155 | صفحه پایان 163

چکیده

 زمینه و هدف: نقش نظام های بازداری و فعال ساز رفتاری به عنوان عوامل زمینه ساز در آمادگی نوجوانان برای ابتلا به مشکلات رفتاری و هیجانی در سال های اخیر بسیار مورد مطالعه قرار گرفته است. هدف این پژوهش بررسی رابطه این دو نظام با مشکلات رفتاری - هیجانی نوجوانان بود.مواد و روش ها: جامعه پژوهش شامل همه دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهر تهران بود, که تعداد 303 دانش آموز (160 دختر و 143 پسر) از بین مدارس مناطق 1, 2 و 13 تهران به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای (همراه با طبقه بندی) انتخاب شدند. مطالعه از نوع توصیفی - همبستگی بود. شرکت کنندگان پرسش نامه خود گزارش دهی نوجوان و مقیاس نظام بازداری و فعال ساز رفتاری را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آماری توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون) استفاده شد.یافته ها: نظام بازداری رفتاری رابطه مثبت معنی داری با اضطراب و مشکلات جسمانی و رابطه منفی معنی داری با نشانه های اختلال نقص توجه / بیش فعالی داشت. از سوی دیگر نظام فعال ساز رفتاری دارای رابطه مثبت معنی دار با نشانه های اختلال سلوک و رابطه منفی معنی داری با مشکلات عاطفی بود.نتیجه گیری: نتایج به دست آمده همسو با نتایج پژوهش های پیشین بوده, نشان داد که عوامل زیست شناختی زیربنای نظام های بازداری و فعال ساز, می توانند به عنوان عوامل تبیین کننده و پیش بینی کننده مشکلات رفتاری و هیجانی در نوجوانان در نظر گرفته شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سیدموسوی، پریساسادات، پوراعتماد، حمیدرضا، فیاض بخش، محمدرضا، اسماعیل بیگی، فاطمه، و فرنودیان، پریسا. (1390). بررسی رابطه نظام بازداری و فعال ساز رفتاری با مشکلات رفتاری - هیجانی در نوجوانان بهنجار. تحقیقات علوم رفتاری، 9(3 (پی در پی 19))، 155-163. SID. https://sid.ir/paper/106485/fa

    Vancouver: کپی

    سیدموسوی پریساسادات، پوراعتماد حمیدرضا، فیاض بخش محمدرضا، اسماعیل بیگی فاطمه، فرنودیان پریسا. بررسی رابطه نظام بازداری و فعال ساز رفتاری با مشکلات رفتاری - هیجانی در نوجوانان بهنجار. تحقیقات علوم رفتاری[Internet]. 1390؛9(3 (پی در پی 19)):155-163. Available from: https://sid.ir/paper/106485/fa

    IEEE: کپی

    پریساسادات سیدموسوی، حمیدرضا پوراعتماد، محمدرضا فیاض بخش، فاطمه اسماعیل بیگی، و پریسا فرنودیان، “بررسی رابطه نظام بازداری و فعال ساز رفتاری با مشکلات رفتاری - هیجانی در نوجوانان بهنجار،” تحقیقات علوم رفتاری، vol. 9، no. 3 (پی در پی 19)، pp. 155–163، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106485/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button