مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,424
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,140
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه بین متغیرهای جمعیت شناختی با اضطراب و افسردگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 113

چکیده

 مقدمه: اختلال اضطراب و افسردگی از اختلالات شایع روانپزشکی و از معضلات مهم و نگران کننده جوامع در قرن بیست و یکم است که مورد توجه بسیاری از صاحب نظران و سیاست گذاران امور بهداشتی و سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته است. در همین راستا, این تحقیق به بررسی رابطه بین متغیرهای جمعیت شناختی با اضطراب و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پرداخته است.روش ها: در این پژوهش توصیفی - تحلیلی از نوع همبستگی, 200 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 86-1385 که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب گردیدند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق, پرسشنامه اضطراب کتل و پرسشنامه افسردگی بک بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش رگرسیون چند متغیره استفاده شد.یافته ها: از بین متغیرهای جمعیت شناختی, تنها رابطه بین پیشرفت تحصیلی و افسردگی معنادار بود. پیشرفت تحصیلی و رشته تحصیلی رابطه مثبت و وضعیت اقتصادی - اجتماعی و جنس رابطه منفی با اضطراب داشت که این رابطه هم معنادار بود.نتیجه گیری: احتمالا با توجه به طبیعت پر استرس رشته پزشکی و درگیری آن با درد و رنج انسانها و شرایط خاص تحصیلی, از جمله طولانی بودن مدت تحصیل و استرس دایمی امتحانات, اضطراب دانشجویان این رشته برای گذراندن دروس و کسب نمرات بالاتر بیشتر است و از طرفی, شکست و افت تحصیلی آنان نیز باعث افسردگی می گردد. بنابراین, توجه به مسایل مربوط به بهداشت روان این گروه از جمعیت دانشجویی کشور سودمند خواهد بود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مختاری پور، مرضیه، گودرزی، زهره، سیادت، علی، و کیوان آرا، محمود. (1386). رابطه بین متغیرهای جمعیت شناختی با اضطراب و افسردگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. تحقیقات علوم رفتاری، 5(2 (پیاپی 10))، 107-113. SID. https://sid.ir/paper/106494/fa

    Vancouver: کپی

    مختاری پور مرضیه، گودرزی زهره، سیادت علی، کیوان آرا محمود. رابطه بین متغیرهای جمعیت شناختی با اضطراب و افسردگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. تحقیقات علوم رفتاری[Internet]. 1386؛5(2 (پیاپی 10)):107-113. Available from: https://sid.ir/paper/106494/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه مختاری پور، زهره گودرزی، علی سیادت، و محمود کیوان آرا، “رابطه بین متغیرهای جمعیت شناختی با اضطراب و افسردگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،” تحقیقات علوم رفتاری، vol. 5، no. 2 (پیاپی 10)، pp. 107–113، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106494/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button