مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,681
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,118
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر کاهش علایم افسردگی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 124 | صفحه پایان 132

چکیده

 زمینه و هدف: اثربخشی آموزش مهارت های زندگی در کاهش علایم افسردگی در پژوهش های زیادی بررسی شده است. با این وجود مطالعه کافی در ایران انجام نشده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر کاهش علایم افسردگی دانش آموزان شهر پیرانشهر انجام شد.مواد و روش ها: از بین دانش آموزان دبیرستان های پسرانه شهر پیرانشهر تعداد 62 دانش آموز, که نمره افسردگی آن ها در آزمون افسردگی کودکان در دامنه (140-96) قرار داشت, به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد قرار گرفتند. گروه آزمایشی 12 جلسه آموزش مهارت های زندگی را به صورت گروهی دریافت کردند, اما گروه شاهد در این جلسات شرکت نکردند. دو گروه قبل و بعد از مداخله پرسشنامه افسردگی کودکان (CDS یا Children's depression scale) را تکمیل نمودند.یافته ها: تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت های زندگی بر کاهش علایم افسردگی کلی دانش آموزان موثر است و همچنین این آموزش به طور موثری مشکلات اجتماعی, اشتغال ذهنی با بیماری خود و مرگ را کاهش داد, اما در کاهش مشکلات عاطفی, احساس گناه و افزایش عزت نفس و خوشی و لذت دانش آموزان اثر معنی داری نداشت.نتیجه گیری: آموزش مهارت های زندگی به منظور تامین سلامت روان و کاهش علایم افسردگی مورد تاکید قرار می گیرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

میرزمانی، سیدمحمود، آزور، فتاح، دولتشاهی، بهروز، و عسکری، علی. (1391). اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر کاهش علایم افسردگی دانش آموزان. تحقیقات علوم رفتاری، 10(2 (پی در پی 23))، 124-132. SID. https://sid.ir/paper/106532/fa

Vancouver: کپی

میرزمانی سیدمحمود، آزور فتاح، دولتشاهی بهروز، عسکری علی. اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر کاهش علایم افسردگی دانش آموزان. تحقیقات علوم رفتاری[Internet]. 1391؛10(2 (پی در پی 23)):124-132. Available from: https://sid.ir/paper/106532/fa

IEEE: کپی

سیدمحمود میرزمانی، فتاح آزور، بهروز دولتشاهی، و علی عسکری، “اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر کاهش علایم افسردگی دانش آموزان،” تحقیقات علوم رفتاری، vol. 10، no. 2 (پی در پی 23)، pp. 124–132، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106532/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا