مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

9,099
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,592
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

6

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر آموزش مدیریت استرس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های دخترانه شهر تیران و کرون استان اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 16

چکیده

 مقدمه: استرس یک عامل مهم در بسیاری از آسیب های روانی و اجتماعی است که با مدیریت استرس می توان آسیب های روانی ناشی از آن را تقلیل داد. این مطالعه به بررسی اثر مدیریت استرس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پرداخت.مواد و روش ها: این مطالعه تجربی, پس از نمونه گیری خوشه ای - تصادفی بر روی دو گروه 99 نفری دانش آموزان دبیرستان های دخترانه صورت گرفت. به کمک چک لیست تجدید نظر شده مقابله با استرس, روش های پاسخ افراد به استرس بررسی و آموزش مدیریت استرس به روش مشارکت فعالانه برای گروه آزمایش انجام شد. نمرات قبل و بعد از مداخله در هر گروه جمع آوری و میزان تاثیر آموزش ها بر نمرات از طریق آنالیز نتایج به کمک نرم افزار SPSS12 و با استفاده از آزمون آماری t-Paired مستقل تعیین شد.یافته ها: بین دو گروه در هیچ کدام از مقیاس های رویارویی مساله مدار, هیجان مدار, کمتر مفید و غیر مفید, تفاوت معنی دار وجود نداشت. از لحاظ مقیاس های 18 گانه جنبه های مقابله با استرس تنها در طبقه تکانشوری بین دو گروه تفاوت معنی دار بود (P<0.05). در گروه آزمایش و گواه میانگین نمرات قبل از مداخله تفاوت معنی داری نشان نداد, اما در میانگین معدل های بعد از مداخله در گروه های آزمایش و گواه به ترتیب 0.11 افزایش و 0.48 کاهش ایجاد شد که تفاوت معنی داری بود (P<0.05).نتیجه گیری: نتایج این مطالعه تاکیدی بر نقش مدیریت استرس بود و این موضوع با مطالعات مشابه صورت گرفته در ایران و خارج کشور هم خوان است. آموزش مدیریت استرس برای دانش آموزان می تواند منجر به پیشرفت تحصیلی آنان گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سلطانی، مرضیه، امین الرعایا، مهین، و عطاری، عباس. (1387). اثر آموزش مدیریت استرس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های دخترانه شهر تیران و کرون استان اصفهان. تحقیقات علوم رفتاری، 6(1 (پی در پی 11))، 9-16. SID. https://sid.ir/paper/106596/fa

Vancouver: کپی

سلطانی مرضیه، امین الرعایا مهین، عطاری عباس. اثر آموزش مدیریت استرس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های دخترانه شهر تیران و کرون استان اصفهان. تحقیقات علوم رفتاری[Internet]. 1387؛6(1 (پی در پی 11)):9-16. Available from: https://sid.ir/paper/106596/fa

IEEE: کپی

مرضیه سلطانی، مهین امین الرعایا، و عباس عطاری، “اثر آموزش مدیریت استرس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های دخترانه شهر تیران و کرون استان اصفهان،” تحقیقات علوم رفتاری، vol. 6، no. 1 (پی در پی 11)، pp. 9–16، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106596/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا