مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

9,447
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,407
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

7

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اضطراب امتحان و برخی از عوامل فردی - اجتماعی مرتبط با آن در دانش آموزان دبیرستانی شهر شیراز

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 25

چکیده

 مقدمه: موفقیت در آزمون نقش اساسی در موفقیت شغلی و تحصیلی دانش آموزان دارد. در دانش آموزانی که به هنگام امتحان دستخوش اضطراب می شوند از کیفیت پردازش اطلاعات کاسته می شود و این امر بر عملکرد تحصیلی تاثیر مهمی خواهد داشت. هدف این مطالعه تعیین ارتباط پاره ای از عوامل فردی - اجتماعی با اضطراب امتحان در دانش آموزان دبیرستانی بود.مواد و روش ها: این مطالعه به روش توصیفی - تحلیلی و از نوع مقطعی بر روی نمونه ای به تعداد 512 نفر از دختران و پسران دبیرستان های دولتی, خصوصی و تیزهوشان شهر شیراز انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل سیاهه اضطراب امتحان اسپیلبرگر و پرسش نامه ویژگی های فردی - خانوادگی بود. در نهایت داده های خام تحت نرم افزار SPSS11 و با آزمون های آماری ANOVA و t برای مقایسه میانگین های مستقل و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج مبین ارتباط معنی دار بین نمره اضطراب امتحان با ناحیه آموزش و پرورش, تعداد دانش آموزان کلاس و واکنش مدرسه و والدین به افت تحصیلی دانش آموزان بود (P<0.05), ولی بین نمره اضطراب امتحان با سن والدین و وضعیت زندگی مشترک والدین و تعداد مراجعه والدین به مدرسه ارتباط معنی داری یافت نشد.نتیجه گیری: یافته های این پژوهش موید اثر هیجان اضطراب بر عملکرد فرد, به ویژه عملکر تحصیلی دانش آموزان, بود؛ پس شناسایی عوامل فردی, اجتماعی و زیستی اضطراب می تواند به اتخاذ تدابیری برای کاهش سطح آن منجر شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

موسوی، معصومه، حق شناس، حسن، علیشاهی، محمدجواد، و نجمی، سیدبدرالدین. (1387). اضطراب امتحان و برخی از عوامل فردی - اجتماعی مرتبط با آن در دانش آموزان دبیرستانی شهر شیراز. تحقیقات علوم رفتاری، 6(1 (پی در پی 11))، 17-25. SID. https://sid.ir/paper/106597/fa

Vancouver: کپی

موسوی معصومه، حق شناس حسن، علیشاهی محمدجواد، نجمی سیدبدرالدین. اضطراب امتحان و برخی از عوامل فردی - اجتماعی مرتبط با آن در دانش آموزان دبیرستانی شهر شیراز. تحقیقات علوم رفتاری[Internet]. 1387؛6(1 (پی در پی 11)):17-25. Available from: https://sid.ir/paper/106597/fa

IEEE: کپی

معصومه موسوی، حسن حق شناس، محمدجواد علیشاهی، و سیدبدرالدین نجمی، “اضطراب امتحان و برخی از عوامل فردی - اجتماعی مرتبط با آن در دانش آموزان دبیرستانی شهر شیراز،” تحقیقات علوم رفتاری، vol. 6، no. 1 (پی در پی 11)، pp. 17–25، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106597/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button