مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

925
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

185
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی قابلیت یادگیری سازمانی در آزمایشگاه های بالینی بیمارستان های عمومی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران

صفحات

 صفحه شروع 85 | صفحه پایان 94

چکیده

 زمینه و هدف: با توجه به اهمیت یادگیری تیمی و تغییر فرآیندها, لازم است تا کارکنان آزمایشگاه های بالینی با فرایند یادگیری سازمانی آشنا شوند. لذا این پژوهش با هدف ارزیابی و تعیین قابلیت یادگیری سازمانی در کارکنان آزمایشگاه های بالینی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بود که به صورت مقطعی در سال 93-1392 بر روی 85 نفر از کارکنان آزمایشگاه های بالینی تعداد پنج بیمارستان که با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شده بودند انجام شد. ابزار پژوهش در این مطالعه, پرسشنامه Gomez و همکاران در چهار بعد تعهد مدیریت, دیدگاه نظام مند, فضای باز و آزمایشگری, و انتقال دانش و 17 گویه بود. رتبه بندی سوالات پرسشنامه با استفاده از مقیاس لیکرت پنج تایی بود. جهت تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 19 و تست های آماریT-test  و ضریب همبستگی پیرسون, Welch استفاده گردید.نتایج: میانگین کلی یادگیری سازمانی در کارکنان آزمایشگاه های مورد مطالعه برابر 3.11 بود که نشان دهنده وضعیت نسبتا مطلوب در این زمینه بود. هم چنین مشخص شد که بین آزمایشگاه ها از نظر قابلیت تعهد مدیریت اختلاف معنی داری وجود داشت (P=0.002). بین سطح تحصیلات کارکنان با بعد انتقال و یکپارچه سازی دانش نیز ارتباط معنی داری دیده شد (P=0.04).نتیجه گیری: فرایند قابلیت یادگیری سازمانی در آزمایشگاه های بالینی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران وضعیت چندان مطلوبی ندارد. لذا استقرار نظام ایمنی بیمار, راه اندازی نظام ثبت خطا و اشتباهات, و تشویق کارکنان به گزارش خطا از اهم عناصری است که باید به منظور استقرار کامل نظام یادگیری سازمانی در آزمایشگاه های بالینی مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    درگاهی، حسین، رازقندی، علی اکبر، و رجب نژاد، زینب. (1395). ارزیابی قابلیت یادگیری سازمانی در آزمایشگاه های بالینی بیمارستان های عمومی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران. بیمارستان، 15(2 (مسلسل 57))، 85-94. SID. https://sid.ir/paper/106628/fa

    Vancouver: کپی

    درگاهی حسین، رازقندی علی اکبر، رجب نژاد زینب. ارزیابی قابلیت یادگیری سازمانی در آزمایشگاه های بالینی بیمارستان های عمومی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران. بیمارستان[Internet]. 1395؛15(2 (مسلسل 57)):85-94. Available from: https://sid.ir/paper/106628/fa

    IEEE: کپی

    حسین درگاهی، علی اکبر رازقندی، و زینب رجب نژاد، “ارزیابی قابلیت یادگیری سازمانی در آزمایشگاه های بالینی بیمارستان های عمومی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران،” بیمارستان، vol. 15، no. 2 (مسلسل 57)، pp. 85–94، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106628/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button