مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

126
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

65
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کنترل بازداری و توجه انتخابی بزرگسالان مبتلا به اختلال بیش فعالی/نقص توجه

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 12

چکیده

 مقدمه: اختلال نقص توجه/ بیش­ فعالی, یکی از نافذترین اختلالات عصبی تحولی می­ باشد که با نقایصی در ابعاد شناختی_رفتاری همراه بوده و گاهی تا بزرگسالی ادامه دارد. امروزه به دلیل عوارض جانبی داروها, از درمان­ های غیردارویی برای درمان این اختلال استقبال شده است. پژوهش حاضر درصدد بررسی اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن­ آگاهی بر کنترل بازداری و توجه انتخابی افراد بزرگسال مبتلا به اختلال بیش­ فعالی/نقص توجه بود. روش کار: پژوهش حاضر نیمه­آزمایشی با طرح پیش­ آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری, کلیه افراد مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش ­فعالی شهر رشت بود. انتخاب نمونه (30 مرد, 15 نفر در هر گروه) به صورت هدفمند و در دسترس از طریق فراخوان اینترنتی بر اساس تشخیص اولیه روان­شناس, مصاحبه بالینی پژوهشگر و آزمون تشخیصی پژوهش انجام شد. مداخلات شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­ آگاهی شامل 8 جلسه 90 دقیقه ­ای, و تکالیف خانگی 45 دقیقه ­ای و 3 روز در هفته انجام شد. پس از اتمام مداخله آموزشی (بهمن ماه 1399), مرحله پس ­آزمون اجرا و در نهایت مرحله پیگیری سه ماه پس از برگزاری پس ­آزمون انجام شد. ابزارها شامل مقیاس غربال­گری نقص توجه بزرگسالان/بیش ­فعالی Conners, , و تست Go/No-Go بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها, از تحلیل واریانس با اندازه های مکرر استفاده شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد که درمان شناختی مبتنی بر ذهن ­آگاهی بر بهبود کنترل بازداری و توجه انتخابی در مراحل پس آزمون و پیگیری مؤثر بوده است. نتیجه ­گیری: توصیه می­ شود روش درمان شناختی مبتنی بر ذهن ­آگاهی در کلینیک­ ها و مراکز خدمات روان­ شناسی به عنوان یک روش مداخله­ ای موثر به کار گرفته شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button