مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

197
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

71
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر اجرای برنامه آشناسازی چندجانبه بر صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار شاغل در بخش های ویژه: یک مطالعه نیمه تجربی

صفحات

 صفحه شروع 298 | صفحه پایان 309

چکیده

 زمینه و هدف پرستاران بخش های مراقبت ویژه با توجه به شرایط مراقبت از بیماران دارای وضعیت وخیم, نیازمند صلاحیت بالینی قابل توجهی هستند. با توجه به کمبود پرستار با تجربه, گاهی بکارگیری پرستاران تازه کار در این بخش ها ضرورت دارد که خود, نیازمند اجرای مداخلات برای توانمندسازی سریع آنها است. در این مطالعه تاثیر اجرای برنامه آشناسازی چندجانبه بر صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار شاغل در بخش های ویژه بیمارستان های دولتی شهر یزد مورد بررسی قرار گرفت. ‬, ‬, ‬, ‬, روش کار در این مطالعه نیمه تجربی, تمامی 32 پرستار تازه کار شاغل در بخش های مراقبت ویژه مراکز آموزشی-درمانی شهر یزد با روش سرشماری انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمون (19 نفر گروه کنترل و 13 نفر گروه آزمون) قرار داده شدند. گروه آزمون, یک برنامه آشناسازی چندجانبه شامل 20 ساعت جلسه آموزشی, حمایتی و مشاوره ای در طول 6 ماه دریافت نمودند و موضوعات آموزشی برای گروه کنترل به شکل کتابچه آموزشی بدون برگزاری کلاس های حضوری جهت مطالعه در اختیار آنها قرار گرفت. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه صلاحیت بالینی پرستاران بود که به صورت خودارزیابی قبل از مداخله, بلافاصله بعد از مداخله و پس از سه ماه تکمیل شد. داده ها در نرم افزار SPSS-22 وارد شده و از آزمون های آماری توصیفی (میانگین, انحراف معیار و فراوانی مطلق و نسبی) و استنباطی (آزمون آماری تی مستقل, تی زوجی و آزمون اندازه های تکراری) استفاده شد. ‬, ‬, یافته ها در گروه آزمون, نمره صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار شاغل در بخش های مراقبت ویژه بر اساس خودارزیابی قبل از مداخله, بلافاصله بعد و سه ماه پس از آن به ترتیب 75/7±, 156/7, 55/75±, 176/24 و 23/65±, 191/4 و در گروه کنترل 24/2±, 144/65, 26/95±, 140/08 و 16/5±, 132 بود که تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود داشت (0/05>p). نتیجه گیری مطالعه حاضر نشان داد برنامه آشناسازی چندجانبه متشکل از آموزش مشاوره, نظارت و حمایت با بهره گیری از روش های آموزش تیوری و عملی و در حیطه های مختلف می تواند همراه با افزایش صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار شود. بنابراین تداوم استفاده از این برنامه در آموزش های بدو خدمت و بازآموزی و در سایر بخش های پرستاری توصیه می شود.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    منشی زاده، آزیتا، نصیریانی، خدیجه، خدایاریان، مهسا، شاکرفر، حسین، و فلاح فراغه، احمدرضا. (1401). تاثیر اجرای برنامه آشناسازی چندجانبه بر صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار شاغل در بخش های ویژه: یک مطالعه نیمه تجربی. سلامت و مراقبت، 24(4 )، 298-309. SID. https://sid.ir/paper/1074054/fa

    Vancouver: کپی

    منشی زاده آزیتا، نصیریانی خدیجه، خدایاریان مهسا، شاکرفر حسین، فلاح فراغه احمدرضا. تاثیر اجرای برنامه آشناسازی چندجانبه بر صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار شاغل در بخش های ویژه: یک مطالعه نیمه تجربی. سلامت و مراقبت[Internet]. 1401؛24(4 ):298-309. Available from: https://sid.ir/paper/1074054/fa

    IEEE: کپی

    آزیتا منشی زاده، خدیجه نصیریانی، مهسا خدایاریان، حسین شاکرفر، و احمدرضا فلاح فراغه، “تاثیر اجرای برنامه آشناسازی چندجانبه بر صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار شاغل در بخش های ویژه: یک مطالعه نیمه تجربی،” سلامت و مراقبت، vol. 24، no. 4 ، pp. 298–309، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1074054/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button