مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

289
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

190
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی مشاوره گروهی فراشناختی بر اعتیاد به اینترنت و اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 131 | صفحه پایان 145

چکیده

 مقدمه اعتیاد به اینترنت و اهمال کاری تحصیلی و پیامدهای آن ها در میان نوجوانان و دانش آموزان, عواقب خطرناکی داشته و همچنین شیوع بالایی در بین دانش آموزان دارد. هدف هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مشاوره گروهی فراشناختی بر اعتیاد به اینترنت و اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان بود. روش طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری دوماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش آموزان پسر مقطع دوم متوسطه شهرستان تاکستان در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند که 30 نفر به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) جایگزین شدند. جمع آوری اطلاعات براساس پرسشنامه های اهمال کاری تحصیلی (سولومون و راث بلوم, 1984) و اعتیاد به اینترنت (یانگ, 1996) صورت گرفت. گروه آزمایش مشاوره گروهی فراشناختی را دریافت نمودند. داده ها از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیری و اندازه گیری مکرر با نرم افزار SPSS نسخه 26 تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در کاهش اعتیاد به اینترنت (F=14/63, P<0/01, η, 2=0/36) و اهمال کاری تحصیلی (F=15/34, P<0/01, η, 2=0/37) تفاوت معناداری وجود داشت. نتایج تحلیل واریانس مکرر تک گروهی نشان دهنده پایداری تاثیر درمان فراشناختی در کاهش اعتیاد به اینترنت و اهمال کاری تحصیلی در طولانی مدت بود. نتیجه گیری براساس یافته های پژوهش, مشاوره گروهی فراشناختی بر کاهش اهمال کاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت دانش آموزان تاثیرگذار بود. بنابراین پیشنهاد می گردد, برای پیشرفت تحصیلی و کاهش وابستگی به اینترنت دانش آموزان, جلسات مشاوره گروهی فراشناختی برای دانش آموزان در فعالیت های مدرسه در نظر گرفته شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ایلانلو، حسین، احمدی، صدیقه، زهراکار، کیانوش، و گومز بنیتو، جوآنا. (1401). اثربخشی مشاوره گروهی فراشناختی بر اعتیاد به اینترنت و اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان. روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 9(2 )، 131-145. SID. https://sid.ir/paper/1074858/fa

    Vancouver: کپی

    ایلانلو حسین، احمدی صدیقه، زهراکار کیانوش، گومز بنیتو جوآنا. اثربخشی مشاوره گروهی فراشناختی بر اعتیاد به اینترنت و اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان. روانشناسی و روانپزشکی شناخت[Internet]. 1401؛9(2 ):131-145. Available from: https://sid.ir/paper/1074858/fa

    IEEE: کپی

    حسین ایلانلو، صدیقه احمدی، کیانوش زهراکار، و جوآنا گومز بنیتو، “اثربخشی مشاوره گروهی فراشناختی بر اعتیاد به اینترنت و اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان،” روانشناسی و روانپزشکی شناخت، vol. 9، no. 2 ، pp. 131–145، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1074858/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button