مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

109
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

77
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مرور نظام مند اثربخشی مداخلات بالینی بر بهبود تعاملات والد-کودک در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 15

چکیده

 مقدمه تعاملات مثبت والد-کودک موجب پیشگیری از آسیب های روانشناختی, تحولی, هیجانی و اجتماعی در کودکان می شود. هدف پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخلات روانشناختی بر بهبود تعاملات والد-کودک در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی انجام شد. روش روش پژوهش, مرور نظام مند و جامعه آماری شامل کلیه پژوهش های داخلی بود که با استفاده از کلید واژه های تعاملات والد-کودک, والدگری, نقص توجه/ بیش فعالی و ابزار سندکاوی در پایگاه های اطلاعاتی پرتال جامع علوم انسانی, مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی, مجلات تخصصی نور, پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و بانک اطلاعات نشریات کشور مورد جستجو قرار گرفتند. 334 پژوهش با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند که 11 پژوهش به لحاظ روش شناختی و ملاک های ورودی مورد قبول بود. کلیه پژوهش ها براساس دستورالعمل پریزما تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد بیشترین پژوهش ها مربوط به سال های 1399-1398 است و حجم نمونه پژوهش ها 350 نفر است. شهرهای تهران و اصفهان بیشترین پژوهش ها را به خود اختصاص داده اند و نشانگر آن است که در سال های اخیر توجه پژوهشگران بر موضوع مداخلات مختلف در زمینه تعاملات والد-کودک افزایش داشته است. مداخلات مرتبط با نوروفیدبک (40 جلسه) و والدگری چندبعدی (16 جلسه) بیشترین سهم را به لحاظ جلسات مداخله ای داشته اند. نتیجه گیری: نتایج حاکی از اهمیت مداخلات مبتنی بر بهبود تعاملات والد-کودک و اثربخشی آن بر کاهش تنیدگی روانی, مشکلات رفتاری و کاهش مشکلات توجهی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی است؛ بنابراین برنامه های آموزشی رفتاری با مشارکت والدین و به کارگیری مداخلات چندبعدی و تلفیقی, موثرترین شیوه های درمانی هستند که می تواند در راس برنامه ریزی پژوهشگران و درمانگران این حوزه قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رشیدی، بهار، یزدانی پور، معصومه، عابدی، احمد، و فرامرزی، سالار. (1401). مرور نظام مند اثربخشی مداخلات بالینی بر بهبود تعاملات والد-کودک در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی. روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 9(4 )، 1-15. SID. https://sid.ir/paper/1075344/fa

Vancouver: کپی

رشیدی بهار، یزدانی پور معصومه، عابدی احمد، فرامرزی سالار. مرور نظام مند اثربخشی مداخلات بالینی بر بهبود تعاملات والد-کودک در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی. روانشناسی و روانپزشکی شناخت[Internet]. 1401؛9(4 ):1-15. Available from: https://sid.ir/paper/1075344/fa

IEEE: کپی

بهار رشیدی، معصومه یزدانی پور، احمد عابدی، و سالار فرامرزی، “مرور نظام مند اثربخشی مداخلات بالینی بر بهبود تعاملات والد-کودک در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی،” روانشناسی و روانپزشکی شناخت، vol. 9، no. 4 ، pp. 1–15، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1075344/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button