مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,575
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,502
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تغییرات علائم اضطراب عمومی، افسردگی، وسواس فکری-عملی، اضطراب اجتماعی و اضطراب فراگیر دانشجویان در طول پاندمی کووید-19

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 58

چکیده

 مقدمه: علی رغم پیامدهای منفی پاندمی کووید-19 بر سلامت روان, دانش ما از روند تغییرات شدت علایم اختلال های روانشناختی در دوران پاندمی کرونا بسیار ناچیز است. هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی تغییرات علایم اضطراب, افسردگی, وسواس فکری-عملی, اضطراب اجتماعی و اضطراب فراگیر در جمعیت دانشجویی در دوره پاندمی کووید-19 بود. روش: این مطالعه از نظر گردآوری داده ها از نوع مطالعات توصیفی طولی است. نمونه ای به حجم 376 نفر در یک پلتفرم پژوهشی آنلاین (پرسآل) به روش در دسترس از جامعه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه سراسری زنجان انتخاب و در 4 مرحله به فواصل زمانی 6 ماه از اردیبهشت 1399 تا مهر 1400 مورد ارزیابی قرار گرفتند. پرسشنامه های افسردگی و اضطراب بک (1996, 1993), اختلال اضطراب فراگیر (2006), پرسشنامه ی تجدیدنظر شده وسواسی-جبری (2002) و پرسشنامه فوبیای اجتماعی (2000) برای گردآوری داده ها استفاده شد. داده ها به روش تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر و با استفاده از نرم افزارهای SPSS نسخه 26 و R تحلیل شد. یافته ها: در طول پاندمی کووید-19, شدت علایم اضطراب (0/008=p), وسواس فکری-عملی (0/023=p) و اضطراب فراگیر (0/052=p) روندی افزایشی داشته که با فروکش کردن شرایط پاندمی, از شدت این علایم نیز کاسته شده است. این در حالی است که شدت افسردگی پیوسته افزایشی بوده (0/001=p) و شدت اضطراب اجتماعی نیز تغییرات ناچیزی داشته است (0/964=p). نتیجه گیری: پاندمی کووید-19 موجب افزایش قابل توجه شدت علایم اختلال های روانشناختی شده است؛ لذا ضروری است که با اجرای مطالعات گسترده تر, عوامل زیربنایی این تغییرات و دیگر پیامدهای روانشناختی پاندمی کووید-19 مورد بررسی قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سهیلی پور، آرزو، رشتبری، علیرضا، احمدی، داوود، و ساعد، امید. (1402). تغییرات علائم اضطراب عمومی, افسردگی, وسواس فکری-عملی, اضطراب اجتماعی و اضطراب فراگیر دانشجویان در طول پاندمی کووید-19. روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 10(1 )، 45-58. SID. https://sid.ir/paper/1076795/fa

    Vancouver: کپی

    سهیلی پور آرزو، رشتبری علیرضا، احمدی داوود، ساعد امید. تغییرات علائم اضطراب عمومی, افسردگی, وسواس فکری-عملی, اضطراب اجتماعی و اضطراب فراگیر دانشجویان در طول پاندمی کووید-19. روانشناسی و روانپزشکی شناخت[Internet]. 1402؛10(1 ):45-58. Available from: https://sid.ir/paper/1076795/fa

    IEEE: کپی

    آرزو سهیلی پور، علیرضا رشتبری، داوود احمدی، و امید ساعد، “تغییرات علائم اضطراب عمومی, افسردگی, وسواس فکری-عملی, اضطراب اجتماعی و اضطراب فراگیر دانشجویان در طول پاندمی کووید-19،” روانشناسی و روانپزشکی شناخت، vol. 10، no. 1 ، pp. 45–58، 1402، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1076795/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button