مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,717
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

740
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش بر دانش و مهارت پرستاران در محاسبه دز داروها

صفحات

 صفحه شروع 20 | صفحه پایان 26

چکیده

 مقدمه: خطاهای دارویی یکی از مهمترین و کشنده ترین عوارض درمان محسوب می گردند. سالانه هزاران مورد خطای دارویی در بین پرسنل پزشکی و پیراپزشکی گزارش می شود. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مداوم بر ارتقا دانش و مهارت پرستاران در محاسبه دز داروها انجام شده است.مواد و روش ها: این پژوهش به شیوه مطالعه چهار گروهی سولمون انجام شده است. نمونه های اولیه این پژوهش شامل 100 نفر (50 نفر گروه آزمایش و 50 نفر گروه شاهد) و به روش کاملا تصادفی بر اساس شماره نظام پرستاری از میان کلیه پرستارانی انتخاب شدند که به فراخوان آموزشی از طریق سایت دانشگاه و اطلاعیه نصب شده در بخش ها پاسخ دادند و دارای معیار ورود به پژ‍‍‍‍‍‍‍وهش بودند. نوع مداخله انجام شده به صورت اجرای برنامه آموزشی بر اساس نیازهای آموزشی پرستاران و به صورت کارگاهی و انجام کار عملی بود.نتایج: نتایج بعد از آموزش نشان داد که میانگین نمره دانش پرستاران در خرده آزمون مربوط به داروهای تزریقی (P=0.001), حل کردنی (P<0.001), تعیین غلظت دارو (P<0.001) و انفوزیون سرم (P=0.007) به شکل معناداری افزایش یافته است. همچنین اختلاف آماری معناداری بین میانگین نمرات کسب شده پرستاران در چهار زیر گروه روش سولمون وجود داشت (P<0.001) که تفاوت موجود بین میانگین نمرات کسب شده گروه اصلی پرستاران آموزش دیده در مقایسه با سایر گروه ها بود.نتیجه گیری: نتایج نشان دهنده تاثیر آموزش بر دانش و مهارت پرستاران در محاسبه دز داروها بود. به طوری که پرستاران دارای نیازهای عمیق آموزشی در زمینه محاسبه دز داروها به ویژه داروهای تزریقی بودند. نتایج این تحقیق در راستای پژوهش های مشابه در سرتاسر دنیا موید آن است که برای ارتقای کیفیت مراقبت های پرستاری, آموزش مداوم پرستاران ضروری است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دادگری، علی، کساییان، امیر، دادور، لیلا، کلاتجاری، مهرداد، رضایی، مریم، و میرزایی، ملیحه. (1391). بررسی تاثیر آموزش بر دانش و مهارت پرستاران در محاسبه دز داروها. (دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی (مجله دانش و تندرستی، 7(1)، 20-26. SID. https://sid.ir/paper/108027/fa

    Vancouver: کپی

    دادگری علی، کساییان امیر، دادور لیلا، کلاتجاری مهرداد، رضایی مریم، میرزایی ملیحه. بررسی تاثیر آموزش بر دانش و مهارت پرستاران در محاسبه دز داروها. (دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی (مجله دانش و تندرستی[Internet]. 1391؛7(1):20-26. Available from: https://sid.ir/paper/108027/fa

    IEEE: کپی

    علی دادگری، امیر کساییان، لیلا دادور، مهرداد کلاتجاری، مریم رضایی، و ملیحه میرزایی، “بررسی تاثیر آموزش بر دانش و مهارت پرستاران در محاسبه دز داروها،” (دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی (مجله دانش و تندرستی، vol. 7، no. 1، pp. 20–26، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/108027/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button