مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

94
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

474
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی تعدیل سوگیری شناختی و تصویرسازی ذهنی بر حافظه دیداری و کلامی

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 107

چکیده

 مقدمه: پژوهش حاضربا هدف بررسی اثربخشی و ارزشیابی تعدیل سوگیری شناختی و تصویر سازی ذهنی بر حافظه دیداری و کلامی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه در شهر یزد می باشد. روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و با گروه کنترل طراحی و اجرا گردید. چهار دبیرستان از ناحیه دو آموزش و پرورش یزد به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و از هر دبیرستان 15 نفر به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند. درابتدا برروی تمامی آزمودنی ها آزمون حافظه وکسلراجرا گردید. سپس آزمودنی ها طی 8 جلسه درمعرض آموزش های متفاوت قرارگرفتند: (گروه آزمایشی1: گروه آموزش تعدیل سوگیری شناختی), (گروه های آزمایشی2: گروه آموزش تصویرسازی ذهنی) و(گروه های آزمایشی 3: گروه آموزش تعدیل سوگیری شناختی و آموزش تصویرسازی ذهنی)درحالیکه گروه گواه بدون هیچ گونه مداخله ای باقی ماند. پس از پایان گرفتن آموزشهای گروه های آزمایشی, مجددا از4 گروه آزمون وکسلر بعمل آمد. یافته ها: آموزش تعدیل سوگیری شناختی و تصویرسازی ذهنی به صورت معناداری برحافظه بینایی(001/0(P=, (24/264=F), موثر بود(57%), در حالی که تاثیرآموزش تعدیل سوگیری شناختی و تصویر سازی ذهنی برحافظه کلامی(053/0(P=, )2/ 726 =F)به سختی معنادار بوده (13%). بنابراین تایید می شود, که آموزش تعدیل سوگیری شناختی و تصویرسازی ذهنی موجب افزایش کارکردحافظه بینایی و کلامی یادگیرندگان می شود. نتیجه گیری: مداخلات این چنینی می تواند سهم عظیمی در یادگیری وراندمان کاری آموزشگاهی و درمان های بالینی پزشکی داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضوی نعمت الهی، ویداسادات، اصحاب صحف، مریم، تجربه کار، مهشید، و زین الدینی میمند، زهرا. (1401). بررسی اثربخشی تعدیل سوگیری شناختی و تصویرسازی ذهنی بر حافظه دیداری و کلامی. طلوع بهداشت، 21(3 (مسلسل 93) )، 97-107. SID. https://sid.ir/paper/1082226/fa

    Vancouver: کپی

    رضوی نعمت الهی ویداسادات، اصحاب صحف مریم، تجربه کار مهشید، زین الدینی میمند زهرا. بررسی اثربخشی تعدیل سوگیری شناختی و تصویرسازی ذهنی بر حافظه دیداری و کلامی. طلوع بهداشت[Internet]. 1401؛21(3 (مسلسل 93) ):97-107. Available from: https://sid.ir/paper/1082226/fa

    IEEE: کپی

    ویداسادات رضوی نعمت الهی، مریم اصحاب صحف، مهشید تجربه کار، و زهرا زین الدینی میمند، “بررسی اثربخشی تعدیل سوگیری شناختی و تصویرسازی ذهنی بر حافظه دیداری و کلامی،” طلوع بهداشت، vol. 21، no. 3 (مسلسل 93) ، pp. 97–107، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1082226/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button