مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,368
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

723
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر الگوی آموزش بالینی تلفیقی، بر سطح درک و عملکرد دانشجویان پرستاری در کارآموزی بالینی

صفحات

 صفحه شروع 4 | صفحه پایان 13

چکیده

 مقدمه: نظام آموزشی مجموعه ای از برنامه ها, روشها, و موادی است که به طور هماهنگ, دستیابی یادگیرندگان را به اهداف آموزشی خاص تسهیل می کند. طراحی نظام آموزشی, تجویز یا پیش بینی روشهای مطلوب آموزشی برای نیل به تغییرات مورد نظر در دانش, مهارت ها و عواطف یادگیرندگان است. با توجه به اینکه هریک از مراحل کسب دانش, نوع خاصی از یادگیری, یا رویکرد خاصی را ایجاب می کند, شاید بتوان با استفاده از روشهای یادگیری تلفیقی, باعث تسهیل دستیابی دانشجویان به اهداف یادگیری شد. هدف این پژوهش تعیین تاثیر الگوی آموزش بالینی تلفیقی بر سطح درک و عملکرد دانشجویان پرستاری ترم 4 در کارآموزی واحد قلب بوده است.مواد و روشها: در این پژوهش نیمه تجربی, واحدهای پژوهش طی برنامه ریزی یک طرح درس 2 روزه (یک واحد کارآموزی بخش داخلی قلب) بر اساس اهداف مصوب گروه داخلی جراحی تحت آموزش قرار گرفتند. بر اساس این برنامه ریزی, برای گروه مداخله, 3 پیش سازمان دهنده اصلی (معاینه بیمار, بررسی رادیوگرافی قفسه سینه و روش های اکسیژن تراپی) ارایه و تمرین شد. مباحثی در قالب کنفرانس بالینی و بحث گروهی شامل آنژین صدری, انفارکتوس میوکارد, نارسایی قلبی, پرفشاری خون و آموزش به بیمار مبتلا به اختلالات ذکر شده, اطلاعات کاربردی مربوط به داروهای اختصاصی بخش قلب, مرور بر پرونده و نتایج آزمایشات بیمار طراحی و توسط یادگیرندگان ارایه گردید. علاوه بر موارد فوق, 8 موقعیت تصمیم گیری پرستاری در موارد بحرانی وابسته به بخش داخلی قلب, به صورت نمودار جریانی (الگوریتم), با تکیه بر روش های حل مساله, ارایه و تمرین گردید. کلیه واحدهای پژوهش در هر دو گروه (28 نفرگروه شاهد, 29 نفرگروه مداخله), در روزهای اول و هفتم تا دوازدهم کارآموزی تحت آزمون قرار گرفتند. ابزارهای آزمون شامل کارت های بازخورد دهنده, برگه مشاهده برای ارزیابی مهارت ها و پرسشنامه در مورد اطلاعات کاربردی دارویی بود. اعتبار پرسشنامه از طریق اعتبار محتوا و پایایی آن از روش آلفای کرونباخ و مشاهده از روش ضریب اسپیرمن اندازه گیری شد.یافته ها: بررسی نمرات کسب شده در پیش و پس آزمون دو گروه نشانگر آن است که نمرات مربوط به اجرای الگوی آموزش تلفیقی در کلیه حیطه ها نسبت به آموزش سنتی بیشتر بوده و نتایج آزمون t و من ویتنی نیز نشان دهنده اختلاف معنی دار آماری بین دو گروه شاهد و مداخله است.بحث و نتیجه گیری: با توجه به تجزیه و تحلیل آماری یافته های پژوهش می توان اظهار داشت که الگوی آموزش بالینی تلفیقی, در مقایسه با الگوی آموزش سنتی, روی ارتقا سطح درک و عملکرد دانشجویان پرستاری در کارآموزی بالینی واحد قلب موثرتر بوده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زهری انبوهی، سیما، نیک روان مفرد، ملاحت، و پازارگادی، مهرنوش. (1387). بررسی تاثیر الگوی آموزش بالینی تلفیقی, بر سطح درک و عملکرد دانشجویان پرستاری در کارآموزی بالینی. نشریه دانشکده پرستاری و مامایی (Advances in Nursing and Midwifery)، 18(60)، 4-13. SID. https://sid.ir/paper/108244/fa

    Vancouver: کپی

    زهری انبوهی سیما، نیک روان مفرد ملاحت، پازارگادی مهرنوش. بررسی تاثیر الگوی آموزش بالینی تلفیقی, بر سطح درک و عملکرد دانشجویان پرستاری در کارآموزی بالینی. نشریه دانشکده پرستاری و مامایی (Advances in Nursing and Midwifery)[Internet]. 1387؛18(60):4-13. Available from: https://sid.ir/paper/108244/fa

    IEEE: کپی

    سیما زهری انبوهی، ملاحت نیک روان مفرد، و مهرنوش پازارگادی، “بررسی تاثیر الگوی آموزش بالینی تلفیقی, بر سطح درک و عملکرد دانشجویان پرستاری در کارآموزی بالینی،” نشریه دانشکده پرستاری و مامایی (Advances in Nursing and Midwifery)، vol. 18، no. 60، pp. 4–13، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/108244/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا