مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,007
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

726
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان رضایت بیماران مراجعه کننده به اورژانس های یکی از بیمارستانهای آموزشی شهر مشهد

صفحات

 صفحه شروع 40 | صفحه پایان 47

چکیده

 مقدمه: رضایت بیمار در فرایند مراقبت بهداشتی درمانی نقش مهمی را ایفا می کند. تردیدی نیست که میزان رضایت بیمار منعکس کننده قابلیت و توانایی پزشک و کارکنان درمان یا کیفیت درمان است. ارزیابی رضایت بیمار به دریافت موارد نارسا و یافتن تدابیر لازم و انجام اقدامات ضروری برای حل مشکلات موجود می انجامدکه ارتقا سطح مراقبت را بطور دایم امکان پذیر می سازد.هدف: این مطالعه با هدف ارزیابی میزان رضایتمندی بیماران بستری در بخش های اورژانس یکی از بیمارستانهای آموزشی شهر مشهد در سال 84-1383 انجام شده است.مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی است این تعداد 732 نمونه از بین بیماران مراجعه کننده به بخشهای اورژانس (قلب, داخلی, جراحی, اعصاب) بصورت تصادفی انتخاب شدند. سهمیه هر بخش بر اساس تعداد بیماران ترخیصی بود. ابزار پژوهش برای افراد باسواد پرسشنامه و برای افراد بی سواد فرم مصاحبه بود. پرسشنامه شامل دو بخش: بخش اول شامل مشخصات بیمار و بخش دوم سوالات برای سنجش میزان رضایتمندی بود. جهت تعیین اعتبار از روش سنجش محتوی و برای تعیین پایایی پرسشنامه که بر اساس مقیاس سنجش لیکرت تنظیم شده بود. از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. تکمیل پرسشنامه در هنگام ترخیص بیمار انجام می شد.در قسمت آمار توصیفی از شاخص های میانگین, فراوانی مطلق و نسبی استفاده شد. در بخش آمار استنباطی, جهت بررسی رابطه بین متغیرها مثل سن و میزان رضایت بیماران از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. برای مقایسه زیر گروههایی مثل جنس و محل سکونت از لحاظ میزان رضایت از آزمون من ویتنی استفاده شد.یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بیشترین درصد رضایت (84.2 درصد) مربوط به خدمات پرستاری و بیشتر مربوط به مهارتهای درمانی پرستاران بود و برای خدمات پزشکی میزان رضایت 68.8 درصد میزان رضایت از محیط فیزیکی و ساختار بخش 34.1 درصد بود. 66.6 درصد از واحدهای پژوهش, از وسایل و تجهیزات رضایت داشتند. 77.8 درصد از واحدها از وضعیت لباس و ملافه رضایت داشته و 55 درصد واحدها از میزان هزینه ها رضایت داشتن و فقط 46.4 درصد نمونه ها از نگهبانی رضایت داشتند. نتایج بدست آمده از این مطالعه نشان می دهد که میزان رضایت بیماران در مجموع 61.7 درصد بود. بیشترین میزان رضایت از کارکنان پرستاری و کمترین میزان رضایت از نگهبانی و محیط فیزیکی بخش بوده است.بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه و سایر مطالعات انجام شده در ایران, بنظر می رسد که میزان رضایت بیماران از سطح قابل قبول کمتر است. توجه و برنامه ریزی جدی در زمینه ایجاد و رعایت استانداردهای ساختار فرآیند و برآیند در بخش های اورژانس ضروری بنظر می رسد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سعادتی، زلیخا. (1385). بررسی میزان رضایت بیماران مراجعه کننده به اورژانس های یکی از بیمارستانهای آموزشی شهر مشهد. نشریه دانشکده پرستاری و مامایی (Advances in Nursing and Midwifery)، 16(52)، 40-47. SID. https://sid.ir/paper/108267/fa

Vancouver: کپی

سعادتی زلیخا. بررسی میزان رضایت بیماران مراجعه کننده به اورژانس های یکی از بیمارستانهای آموزشی شهر مشهد. نشریه دانشکده پرستاری و مامایی (Advances in Nursing and Midwifery)[Internet]. 1385؛16(52):40-47. Available from: https://sid.ir/paper/108267/fa

IEEE: کپی

زلیخا سعادتی، “بررسی میزان رضایت بیماران مراجعه کننده به اورژانس های یکی از بیمارستانهای آموزشی شهر مشهد،” نشریه دانشکده پرستاری و مامایی (Advances in Nursing and Midwifery)، vol. 16، no. 52، pp. 40–47، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/108267/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا