مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

63
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

23
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر آگاهی، نگرش و عملکرد زنان خانه دار روستای دستجا در زمینه بازیافت زباله در سال 1399

صفحات

 صفحه شروع 249 | صفحه پایان 256

چکیده

 مقدمه: افزایش آگاهی و سپس فرهنگ سازی در حوزه مدیریت پسماند, می تواند راهگشای این مسأله مهم زیست محیطی باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر, تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر آگاهی, نگرش و عملکرد (Knowledge, Attitude and Practice یا KAP) زنان خانه دار روستای دستجا از توابع استان اصفهان در زمینه بازیافت در سال 1400 بود. روش ها: در این مطالعه توصیفی-مداخله ای که به روش مقطعی انجام شد, 60 زن خانه دار به روش تصادفی منظم انتخاب شدند و پرسش نامه KAP نسبت به بازیافت را تکمیل نمودند. سپس به گروه آزمون, آموزش های مرتبط با بازیافت شامل سه جلسه 40 دقیقه ای حضوری و یک ساعت آموزش مجازی ارایه و پس از دو ماه مجدد پرسش نامه تکمیل گردید. داده ها با استفاده از آزمون های One-way ANOVA, Independent t و همبستگی Pearson مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین سنی زنان مورد بررسی در گروه های آزمون و شاهد به ترتیب 6/9 ±,9/34 و 2/9 ±,46/36 سال بود. پس از مداخله آموزشی, میزان تغییر سطح آگاهی در گروه های ضعیف, متوسط و خوب به ترتیب 69/34-, 72/7+ و 97/26+ درصد بود. همچنین, میزان تغییر نمرات نگرش در گروه های ضعیف, متوسط و خوب به ترتیب 29/11-, 33/12-و 62/23+ درصد گزارش گردید. در بخش عملکرد نیز در گروه های ضعیف, متوسط و خوب به ترتیب 98/19-, 99/9-و 06/30+ درصد تغییر در نمرات مشاهده شد. نتیجه گیری: با توجه به بهبود قابل توجه KAP زنان خانه دار دهستان دستجا پس از آموزش, با فراگیر نمودن آموزش ها ضمن همکاری و هماهنگی با شورا و دهیاری روستاها در جهت توسعه بازیافت در مناطق روستایی, می توان نتایج خوبی به دست آورد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حاجی حیدری، یداله، شرفی، سیده مریم، و نافذ، امیرحسین. (1402). بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر آگاهی, نگرش و عملکرد زنان خانه دار روستای دستجا در زمینه بازیافت زباله در سال 1399. تحقیقات نظام سلامت، 19(3 )، 249-256. SID. https://sid.ir/paper/1083370/fa

Vancouver: کپی

حاجی حیدری یداله، شرفی سیده مریم، نافذ امیرحسین. بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر آگاهی, نگرش و عملکرد زنان خانه دار روستای دستجا در زمینه بازیافت زباله در سال 1399. تحقیقات نظام سلامت[Internet]. 1402؛19(3 ):249-256. Available from: https://sid.ir/paper/1083370/fa

IEEE: کپی

یداله حاجی حیدری، سیده مریم شرفی، و امیرحسین نافذ، “بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر آگاهی, نگرش و عملکرد زنان خانه دار روستای دستجا در زمینه بازیافت زباله در سال 1399،” تحقیقات نظام سلامت، vol. 19، no. 3 ، pp. 249–256، 1402، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1083370/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button