مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,905
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,081
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عوامل پیش گویی کننده مشکلات خواب کودکان سن مدرسه مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 99 | صفحه پایان 106

چکیده

 مقدمه: اختلال نقص توجه و بیش فعالی Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) شایع ترین اختلال عصبی- رفتاری دوران کودکی است. یکی از مشکلات شایع این کودکان اختلالات خواب می باشد که سبب افزایش شدت علائم بیماری, کاهش کیفیت زندگی, اختلال در تمرکز و افزایش مشکلات یادگیری کودک می شود.هدف: این مطالعه با هدف تعیین عوامل پیشگویی کننده مشکلات خواب کودکان سن مدرسه مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی انجام شده است.روش کار: این پژوهش مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعه پژوهش را کودکان سن مدرسه مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی مراجعه کننده به کلینیک فوق تخصصی روانپزشکی اطفال مرکز آموزشی درمانی شفا رشت تشکیل می دهند که با در نظر گرفتن معیارهای ورود, 56 کودک وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات سه پرسشنامه مشخصات دموگرافیک, پرسشنامه عادات خواب کودکان با هشت حیطه و مقیاس افسردگی, اضطراب و استرس والدین بود. داده های جمع آوری شده با استفاده از شاخص های آمار توصیفی (فراوانی, میانگین, انحراف معیار) و مدل رگرسیون خطی چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: یافته ها نشان داد 55.4 درصد کودکان در حیطه تاخیر شروع خواب و 51.8 درصد در حیطه اضطراب زمان خواب مشکل داشتند. در نمره کلی خواب نیز, 30.4 درصد کودکان مشکل خواب داشتند. همچنین تحصیلات پدر (P=0.038) و رتبه تولد کودک (p=0.011) پیشگویی کننده مشکلات خواب کودکان بودند.نتیجه گیری: از بین عوامل مورد بررسی, تحصیلات پدر و رتبه تولد فرزند پیشگویی کننده مشکلات خواب کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی بود که پیشنهاد می شود در برنامه های پیشگیری از مشکلات خواب این کودکان در نظر گرفته شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مهری، محبوبه، چهرزاد، مینومیترا، الهی، معصومه، قنبری خانقاه، عاطفه، کوشا، مریم، طالب نیا، حسین، و ضیایی، طاهره. (1395). عوامل پیش گویی کننده مشکلات خواب کودکان سن مدرسه مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی. پرستاری و مامایی جامع نگر (journal of HOLISTIC NURSING AND MIDWIFERY)، 25(79)، 99-106. SID. https://sid.ir/paper/108775/fa

    Vancouver: کپی

    مهری محبوبه، چهرزاد مینومیترا، الهی معصومه، قنبری خانقاه عاطفه، کوشا مریم، طالب نیا حسین، ضیایی طاهره. عوامل پیش گویی کننده مشکلات خواب کودکان سن مدرسه مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی. پرستاری و مامایی جامع نگر (journal of HOLISTIC NURSING AND MIDWIFERY)[Internet]. 1395؛25(79):99-106. Available from: https://sid.ir/paper/108775/fa

    IEEE: کپی

    محبوبه مهری، مینومیترا چهرزاد، معصومه الهی، عاطفه قنبری خانقاه، مریم کوشا، حسین طالب نیا، و طاهره ضیایی، “عوامل پیش گویی کننده مشکلات خواب کودکان سن مدرسه مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی،” پرستاری و مامایی جامع نگر (journal of HOLISTIC NURSING AND MIDWIFERY)، vol. 25، no. 79، pp. 99–106، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/108775/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button