مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,037
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

841
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سلامت بینایی و شنوایی دانش آموزان مقطع ابتدایی روستاهای آبادان

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 7

چکیده

 مقدمه: سلامت بینایی و شنوایی در سلامت جسمی بسیار موثر است و پرستار بهداشت جامعه نقش مهمی را در ارتقاء سلامت دانش آموزان, ایفا می نماید. از این رو بررسی سلامت بینایی و شنوایی دانش آموزان توسط پرستار بهداشت می تواند نقش مهمی در ارتقاء سلامت آنان داشته باشد.هدف: این مطالعه با هدف تعیین وضعیت سلامت بینایی و شنوایی دانش آموزان مقطع ابتدایی روستاهای آبادان در سال 1391 انجام گرفت.روش کار: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی - تحلیلی است و جامعه پژوهش آن را کلیه دانش آموزان مشغول به تحصیل در 50 دبستان مقطع ابتدایی روستاهای آبادان به تعداد 5500 نفر تشکیل می دادند. با استفاده از نمونه گیری تصادفی خوشه ای, 26 دبستان انتخاب شد و از هر کلاس در هر دبستان 24 دانش آموز و در نهایت 624 دانش آموز شامل 322 دانش آموز دختر و 302 دانش آموز پسر در محدوده سنی 6 تا 12 سال و پایه های اول تا ششم ابتدایی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها چارت Snellen و چک لیست بررسی برای ثبت داده ها بود. برای سنجش شنوایی نیز پس از آموزش روش کار به دانش آموز, وی رو به دیوار می نشست و با انگشت اشاره مجرای گوش خود را مسدود می نمود و پژوهشگر در پشت سر او قرار می گرفت و با بیان کلمات دو سیلابی ابتدا گوش راست, بعد گوش چپ و سپس هر دو گوش را بررسی می نمود. همچنین موارد استفاده از عینک و سمعک و ظاهر چشم و گوش بررسی و نتایج ثبت شد. روایی ابزار با کمک روایی محتوایی تعیین شد و برای پایایی ابزار مورد استفاده 15 نفر از واحدهای مورد پژوهش به فاصله زمانی یک روز دوبار با ابزارهای مورد نظر, تحت بررسی قرار گرفتند. ضریب همبستگی بین دو مرحله یک بود که نشانگر اعتماد علمی ابزار مورد استفاده بود. پژوهشگر برای هر دانش آموز مورد پژوهش, بطور شفاهی در مورد اهداف و روش انجام کار توضیحات لازم را ارائه نمود و در صورت رضایت دانش آموز در پژوهش وارد گردید. اطلاعات بدست آمده با کمک آمارهای توصیفی مرکزی و پراکندگی, آزمون مجذور کای و با سطح معناداری (P<0.05) تجزیه و تحلیل شدند.نتایج: از مجموع دانش آموزان مورد بررسی 20.35 درصد (%22.98 دختران و %17.55 پسران) دچار اختلال بینایی بودند. بین دخترها و پسرها در مورد اختلال بینایی اختلاف معناداری وجود نداشت (P=0.11). در این میان 3.04 درصد از عینک استفاده می کردند. همچنین 10.10 درصد دانش آموزان (%11.8 دختران و %8.28 پسران) نیز دارای اختلال شنوایی بودند که در این مورد نیز بین دخترها و پسرها اختلاف معناداری وجود نداشت (P=0.18).نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده آموزش های بیشتر در مورد نحوه مطالعه, تماشای تلویزیون, اهمیت استفاده از عینک و رعایت بهداشت گوش بویژه برای دختران ضروری می باشد. همچنین ارجاع دانش آموزان دارای اختلال به متخصص مربوطه دارای اهمیت است. در این زمینه پرستار بهداشت جامعه می تواند بسیار موثر باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دربان، مریم، صالحی، شایسته، و متقی، مینو. (1395). سلامت بینایی و شنوایی دانش آموزان مقطع ابتدایی روستاهای آبادان. پرستاری و مامایی جامع نگر (journal of HOLISTIC NURSING AND MIDWIFERY)، 25(81)، 1-7. SID. https://sid.ir/paper/108813/fa

    Vancouver: کپی

    دربان مریم، صالحی شایسته، متقی مینو. سلامت بینایی و شنوایی دانش آموزان مقطع ابتدایی روستاهای آبادان. پرستاری و مامایی جامع نگر (journal of HOLISTIC NURSING AND MIDWIFERY)[Internet]. 1395؛25(81):1-7. Available from: https://sid.ir/paper/108813/fa

    IEEE: کپی

    مریم دربان، شایسته صالحی، و مینو متقی، “سلامت بینایی و شنوایی دانش آموزان مقطع ابتدایی روستاهای آبادان،” پرستاری و مامایی جامع نگر (journal of HOLISTIC NURSING AND MIDWIFERY)، vol. 25، no. 81، pp. 1–7، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/108813/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button