Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,478
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تقاضای بازار اسلامی در مقایسه با بازار رقابت کامل

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 98

چکیده

 ارزشهای فرهنگ غرب به روشهای گوناگون و ظریفی با علم اقتصاد درآمیخته است. این ارزشها نقش تعیین کننده ای در نظریه ها دارند. از آموزه ها و راهبردهای اسلامی درباره تقاضا می توان سه اصل رعایت ارزشها, تقدیر معیشت (تخصیص بهینه منابع) و اخوت و برادری (تکافل اجتماعی) را اصطیاد کرد.موضوعات اقتصادی گرچه پذیرای روشهای جدید هستند, ولی می توان با توجه به اصول حاکم بر رفتار انسان اقتصادی مسلمان, با قدری تغییر در مفاهیم ادبیات اقتصاد سرمایه داری و بسط آنها, مباحث را ارایه کرد.اصل تکافل اجتماعی, صرفه جویی و ممنوعیت خوشگذرانی در حد اتراف (اصل تخصیص بهینه منابع) موجب می شود افراد به سمت کالاهای ضروری گرایش یافته و این کالاها در طیف خاصی قرار گیرند و دامنه وسیعی نداشته باشند. به عبارت دیگر, کالاهای ضروری افراد مختلف جامعه و طبقات مختلف درآمدی تقریبا به سمت کالاهای خاص میل کند. با ثبات سایر شرایط, سطح زیر منحنی تقاضای فرد مسلمان نسبت به سطح زیر منحنی تقاضای فرد غیرمسلمان کمتر, اما سطح زیر منحنی تقاضا در بازار اسلامی نسبت به رقابت کامل بیشتر خواهد بود. اگر افزایش قیمت, قدرت خرید مصرف کننده را از مقدار حداقل معیشت کمتر کند, در اینجا اثر درآمدی از طریق انفاقات به وسیله افراد با درآمد بالاتر یا دولت اسلامی تا رسیدن به سطح مطلوب ترجیحا جبران می شود. به عبارت دیگر, اثر درآمدی در دو سطح قیمت, محدود به کرانه بالا (اسراف) و کرانه پایین (حداقل معیشت) می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رجایی، سیدمحمدکاظم. (1386). تقاضای بازار اسلامی در مقایسه با بازار رقابت کامل. جستارهای اقتصادی، 4(8)، 65-98. SID. https://sid.ir/paper/108935/fa

    Vancouver: کپی

    رجایی سیدمحمدکاظم. تقاضای بازار اسلامی در مقایسه با بازار رقابت کامل. جستارهای اقتصادی[Internet]. 1386؛4(8):65-98. Available from: https://sid.ir/paper/108935/fa

    IEEE: کپی

    سیدمحمدکاظم رجایی، “تقاضای بازار اسلامی در مقایسه با بازار رقابت کامل،” جستارهای اقتصادی، vol. 4، no. 8، pp. 65–98، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/108935/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا