Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مجلس-none

مشخصات مقاله

مجری: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
تاریخ پایان: 2023/6/22

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

38
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مجلس-none

عنوان

بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه (15): حوزه صنعت(19068)

شماره مسلسل

نهاد حامی(کارفرما)

 مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 تدوین برنامه های پنج ساله از جمله فرصت های دولت برای توجه به روندهای میان مدت و بلندمدت و سیاستگذاری برای تأثیرگذاری بر این روندهاست. با بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در بخش صنعت می توان مشاهده کرد که از جمله مهم ترین نقاط قوت لایحه مذکور, توجه به «ساماندهی مجوزهای صنعتی با ملاحظه ظرفیت تولید», «حذف معافیت های مالیاتی خام فروشی», «کاهش سوداگری زمین در محدوده شهرک های صنعتی» و «جلوگیری از توقف تولید در فرایند دادرسی قضایی» است.در مقابل, مهم ترین ضعف این سند را فقدان مدل نظری برای آن می توان یاد کرد, به عبارت دیگر فقدان تدوین و برخورداری از استراتژی توسعه صنعتی به عنوان پایه ای برای مواجهه با مسائل تولید و به ویژه بخش صنعت را می توان مهم ترین نقطه ضعف این لایحه دانست, مسئله ای که از «فصل بندی» تا محتوای احکام لایحه را تحت تأثیر قرار داده و به جای توجه به صنعت, عنوان «طرح های کلان پیشران و زنجیره ارزش» برای فصل مربوط به احکام صنعت و معدن انتخاب شده, حال آنکه انتخاب طرح های پیشران و زنجیره ارزش, هنگامی قابل انجام است که پیش از آن استراتژی توسعه صنعتی تدوین شده باشد. فراتر از این موضوع, «رویکرد توصیه ای و ارشادی احکام», «عدم توجه به مسائل اصلی و موکول کردن حل مسائل به آینده», «هدف گذاری کمی در خصوص صنایع پایه بدون توجه به الزامات», «بی توجهی به توسعه صنعتی مبتنی بر صنایع ساخت محور» و «عدم توجه به ظرفیت سازمان های توسعه ای متناسب با مأموریت محوری آنها» را می توان دیگر نقاط ضعف لایحه برشمرد.با توجه به اینکه تمرکز گزارش حاضر, نه فقط بر بررسی احکام برنامه, بلکه تلاش برای اثربخش ساختن برنامه است, تدوین پیشنهادهای الحاقی در دستور کار آن قرار دارد. بر این اساس تلاش برای ایجاد چرخش های تحول آفرین در دوره برنامه هفتم توسعه با تدوین احکام الحاقی برای «هدف گیری صنعتی», «مأموریت گرا کردن سازمان های توسعه ای» و «بهبود تأمین مالی صنعتی» دنبال شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میرجلیلی، فاطمه، و رجب پور، حسین. (2023/6/22). بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه (15): حوزه صنعت(19068). تهران، ایران: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی. https://sid.ir/paper/1090793/fa

    Vancouver: کپی

    میرجلیلی فاطمه، رجب پور حسین. [Internet]. بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه (15): حوزه صنعت(19068). تهران، ایران: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی؛ 2023/6/22. Available from: https://sid.ir/paper/1090793/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه میرجلیلی، و حسین رجب پور، “بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه (15): حوزه صنعت(19068)،” ایران، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، 2023/6/22. [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1090793/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا