Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مجلس-none

مشخصات مقاله

مجری: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
تاریخ پایان: 2023/3/21

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

13
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مجلس-none

عنوان

اظهارنظر کارشناسی درباره: «طرح تقویم مدارس» {18881}

شماره مسلسل

نهاد حامی(کارفرما)

 مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

نویسندگان

محمدصادق-عبداللهی

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 کثرت تعطیلات مدارس و ساختار صلب تقویم آموزشی موجود که با تعیین دقیق ابتدا و انتهای سال تحصیلی اجازه جبران تعطیلات را نمی دهد، با توقفی که در فرایند آموزش ایجاد می شود، موجب اتلاف ساعات آموزشی مدارس و افت کیفیت آموزشی شده است. مطالعات تیمز 2019 در پایه چهارم ابتدایی نشان می دهد، با وجود آنکه در سند برنامه درسی ملی ساعت آموزش مقطع ابتدایی 925 ساعت تعیین شده، اما کل ساعت آموزش تحقق یافته قدر پایه چهارم 627 ساعت است و با این میزان ایران از بین 58 کشور رتبه بندی شده براساس ساعات آموزش، در رتبه 58ام می نشیند. این درحالی است که گزارش پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نشان می دهد که میزان واقعی زمان آموزش بسیار پایین تر از عدد به دست آمده در مطالعات تیمز است و هر دانش آموز ایرانی در دوره ابتدایی عملاً تنها 576 ساعت آموزش دریافت می کند و این به معنای اتلاف حدود 40 درصدی ساعت آموزش است. وضعیت موجود اتلاف ساعت آموزش و کثرت تعطیلات پیش آمده که بعضاً گریزی از آن نیست، نشان می دهد که انعطاف در تقویم آموزشی به جهت امکان جبران تعطیلات و انطباق آن با شرایط بومی و منطقه ای امری ضروری است. درحال حاضر اما به دلیل «قانون بازگشایی مدارس در اول مهرماه هر سال» مصوبه سال 1376 مجلس شورای اسلامی که ابتدا (اول مهرماه) و انتهای (پایان اردیبهشت ماه) سال تحصیلی را معین کرده است، عملاً امکان این امر وجود ندارد و مدارس مجوز قانونی برای جبران تعطیلات پیش آمده و ادامه سال تحصیلی بعد از اردیبهشت ماه را ندارند. ازاین رو طرح ارائه شده با عنوان «تقویم مدارس» به دنبال اصلاح قانون مذکور و ایجاد بستری برای تمرکززدایی از مدیریت زمان آموزش و اعطای اختیارات این حوزه به شهرها و مناطق است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبداللهی، محمدصادق. (2023/3/21). اظهارنظر کارشناسی درباره: «طرح تقویم مدارس» {18881}. تهران، ایران: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی. https://sid.ir/paper/1090859/fa

    Vancouver: کپی

    عبداللهی محمدصادق. [Internet]. اظهارنظر کارشناسی درباره: «طرح تقویم مدارس» {18881}. تهران، ایران: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی؛ 2023/3/21. Available from: https://sid.ir/paper/1090859/fa

    IEEE: کپی

    محمدصادق عبداللهی، “اظهارنظر کارشناسی درباره: «طرح تقویم مدارس» {18881}،” ایران، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، 2023/3/21. [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1090859/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا