مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,521
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

794
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین مزیت نسبی و شناسایی بازارهای هدف فرش دستباف ایران

صفحات

 صفحه شروع 113 | صفحه پایان 124

چکیده

 فرش مهمترین کالای صادرات غیرنفتی کشور است که طی چهار دهه گذشته, بیش از 25 درصد ارزش صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده و صادرات کشور از این کالا تاثیر چشمگیری پذیرفته است. بر این اساس, هدف این تحقیق بررسی عملکرد صادراتی فرش دستباف ایران و شناسایی بازارهای هدف و موانع حضور در آنهاست. بدین منظور ابتدا مزیت نسبی فرش دستباف ایران با استفاده از شاخص های RCA, RSCA و X2 طی سالهای 2000-2005 میلادی محاسبه شد, در ادامه جهت انتخاب مناسب ترین بازارهای بالقوه صادراتی ابتدا کشورهای واردکننده فرش شناسایی و سپس با به کارگیری روش تاکسونومی عددی (Taxonomy) این بازارها اولویت بندی شدند. نتایج مطالعه نشان داد که کشور ایران در صادرات فرش دارای مزیت نسبی صادراتی است, اما روند نزولی مزیت نسبی فرش دستباف طی سال های مورد مطالعه حاکی از تضعیف موقعیت رقابتی این کالا در سطح جهان است. به عبارت دیگر نزولی بودن شاخص مزیت نسبی فرش دستباف حرکت کشور به سمت از دست دادن تخصص در صادرات فرش را نشان می دهد. همچنین نتایج اولویت بندی بازارهای هدف نشان داد به ترتیب کشورهای آمریکا, امارات, ژاپن و آلمان عمده ترین بازارهای صادرات فرش دستباف ایران هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خاکسارآستانه، حمیده، مظهری، محمد، و شاهنوشی فروشانی، ناصر. (1387). تعیین مزیت نسبی و شناسایی بازارهای هدف فرش دستباف ایران. گلجام، -(11)، 113-124. SID. https://sid.ir/paper/109090/fa

    Vancouver: کپی

    خاکسارآستانه حمیده، مظهری محمد، شاهنوشی فروشانی ناصر. تعیین مزیت نسبی و شناسایی بازارهای هدف فرش دستباف ایران. گلجام[Internet]. 1387؛-(11):113-124. Available from: https://sid.ir/paper/109090/fa

    IEEE: کپی

    حمیده خاکسارآستانه، محمد مظهری، و ناصر شاهنوشی فروشانی، “تعیین مزیت نسبی و شناسایی بازارهای هدف فرش دستباف ایران،” گلجام، vol. -، no. 11، pp. 113–124، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/109090/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button