Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مجلس-none

مشخصات مقاله

مجری: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
تاریخ پایان: 2023/4/21

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

10
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مجلس-none

عنوان

ارزیابی عملکرد قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور در بخش حمل بار ریلی (ماده (57) بند «ب») {18907}

شماره مسلسل

نهاد حامی(کارفرما)

 مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

نویسندگان

یاسر-حاتم زاده

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

حمل ونقل ریلی علاوه بر مزایای فراوان در سطح ملی مانند ایمنی, توان حمل انبوه و ارزان و کاهش مصرف سوخت, می تواند مزیت رقابتی در عرصه بین المللی ایجاد کند. در قانون برنامه ششم توسعه (بند «ب» ماده (57)) مصوب 1395 مقرر گردید که در طول برنامه سهم حمل ونقل ریلی بار حداقل به سی درصد (30%) برسد. آمارهای موجود نشان می دهد که در پایان برنامه ششم, فاصله قابل توجهی با هدفگذاری 30% برای حمل بار ریلی وجود دارد. برمبنای محاسبه سهم از حمل ونقل زمینی و مبتنی بر شاخص تن-کیلومتر بار حمل شده, سهم شیوه ریلی از حمل بار زمینی کشور در پایان سال 1400 به 11/2% رسید که نسبت به سال شروع برنامه (ابتدای سال 1396), نه تنها افزایش نداشته, بلکه افت داشته است. بررسی ها نشان می دهد در این مسیر از یک سو دولت, وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران, اهتمام لازم را برای تحقق هدف تعیین شده نداشته است و ازسوی دیگر, مجلس شورای اسلامی و دستگاه های نظارتی نیز در مطالبه تحقق هدف مذکور و نظارت بر آن عمکلرد مناسبی نداشته اند. نبود طرح جامع حمل ونقل کشور, عدم توسعه و پوشش کافی خطوط فرعی و ضعف ارتباط ریلی بنادر, کندی افزایش ظرفیت در اغلب محورهای با ظرفیت اشباع شده به رغم وجود توجیه اقتصادی و اجتماعی به دلایلی ازجمله فشار مسئولان محلی برای ساخت محورهای جدید به جای تقویت محورهای موجود, نظام بهره برداری سنتی و با کارامدی پایین در راه آهن و کمبود منابع مالی از دلایل اصلی عدم تحقق اهداف تعیین شده شناسایی شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حاتم زاده، یاسر. (2023/4/21). ارزیابی عملکرد قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور در بخش حمل بار ریلی (ماده (57) بند «ب») {18907}. تهران، ایران: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی. https://sid.ir/paper/1090945/fa

    Vancouver: کپی

    حاتم زاده یاسر. [Internet]. ارزیابی عملکرد قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور در بخش حمل بار ریلی (ماده (57) بند «ب») {18907}. تهران، ایران: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی؛ 2023/4/21. Available from: https://sid.ir/paper/1090945/fa

    IEEE: کپی

    یاسر حاتم زاده، “ارزیابی عملکرد قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور در بخش حمل بار ریلی (ماده (57) بند «ب») {18907}،” ایران، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، 2023/4/21. [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1090945/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا