مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

81
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

37
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر سخت رویی و سازگاری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول

صفحات

 صفحه شروع 461 | صفحه پایان 474

چکیده

 زمینه و هدف: وضعیت اجتماعی جامعه به سمتی پیش رفته است که میزان تنش های ورود به محیط های آموزشی به ویژه دانشگاه بیشتر شده است. در حوزه روان شناختی درمان شناختی-رفتاری در کنترل استرس و تعارضات در افراد از مداخلات مهم می باشد. مطالعه حاضر با هدف تاثیر درمان شناختی-رفتاری بر سخت رویی و سازگاری فردی-اجتماعی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول انجام شده است. مواد و روش ها مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه های آزمایش و کنترل می باشد. دانشجویان (200 دانشجو) با روش نمونه گیری تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (100 نفر گروه آزمایش و 100 نفر کنترل) تقسیم شدند. گردآوری داده ها با استفاده از پرسش نامه های استاندارد سخت رویی کوباسا و سازگاری دانشجویان انجام گردید. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 27 و به کارگیری آمار توصیفی شامل میانگین, انحراف معیار و آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تحلیل شدند. یافته ها در مرحله پس از آموزش درمان شناختی-رفتاری بین میانگین نمره کل سخت رویی, سازگاری و ابعاد آنها در دو گروه از نظر آماری تفاوت معنی داری وجود داشت (0/05>P). این تفاوت ها در مرحله پیگیری بعد از 4 ماه از مداخله نیز برقرار بود (0/05>P). نتیجه گیری درمان شناختی-رفتاری بر میزان سخت رویی و سازگاری دانشجویان تاثیر مثبت دارد و می توان از این شیوه درمانی برای ارتقای سلامت و بهداشت روانی دانشجویان استفاده کرد. پیشنهاد می شود این رویکرد آموزشی-درمانی در مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی دانشجویی استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    توسنگ، محمدعلی، پاشا، رضا، و صفرزاده، سحر. (1401). اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر سخت رویی و سازگاری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 29(4 )، 461-474. SID. https://sid.ir/paper/1090993/fa

    Vancouver: کپی

    توسنگ محمدعلی، پاشا رضا، صفرزاده سحر. اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر سخت رویی و سازگاری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار[Internet]. 1401؛29(4 ):461-474. Available from: https://sid.ir/paper/1090993/fa

    IEEE: کپی

    محمدعلی توسنگ، رضا پاشا، و سحر صفرزاده، “اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر سخت رویی و سازگاری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول،” دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، vol. 29، no. 4 ، pp. 461–474، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1090993/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button