Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,377
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

833
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

«درخت» نقشی بر فرش رویی بر عرش

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 66

چکیده

 نماد درخت یکی از قدیمیترین نقوشی است که مورد توجه بشر قرار گرفته و آن را در آثار هنری خویش به کار برده است. این نماد که بیشتر آن را به عنوان درخت مقدس و یا درخت زندگی می ستودند, از 3500 سال قبل از میلاد در نواحی بین النهرین و پس از آن ایران مورد توجه بوده است. حضور این نماد که با اشکال مختلف به کار گرفته می شده است, تا پس از ظهور اسلام نیز همچنین در آثار هنری به چشم می خورد, اما این بار نه به عنوان درخت زندگی و از دیدگاه اساطیری, بلکه در نقش آفریده با برکت خداوند, تسبیح کننده ذات اقدس الهی و نشانی از بهشت موعود.از این نقش به کرات در تمام شاخه های هنری از جمله فرش استفاده شده است. در هنر فرش طرحهای درختی از جمله مهمترین و متنوع ترین شاخه های طراحی فرش است که در اشکال مختلف از جمله طرح محرابی درختی, طراحی شده است.اما به کارگیری نقش درخت در جایگاه محراب, مطمئنا از فلسفه ای برخوردار بوده است که می توان برای بعضی از اشکال آن تمثیلی از بهشت دانست و برای بعضی دیگر تمثیلی از موجودی تسبیح گر یعنی انسان, چرا که تصویر درخت علاوه بر آنکه بر خلاف تصویر انسان مشمول ممنوعیت نقاشی در مکان نماز نمی باشد, در عین حال با توجه به آیات قرآنی, موجودی تسبیح گر و مبارک است که می تواند جانشین خوبی برای نقش انسان در مکان محراب باشد.بدین سان نمادی که زمانی بر مهرهای سنگی جلوه گر شده است, اینک و پس از هزاران هزار سال, بر فرش, آن هم در جایگاه محراب رو به عرش الهی جلوه نمایی می کند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شجاع نوری، نیکو. (1385). «درخت» نقشی بر فرش رویی بر عرش. گلجام، -(3)، 51-66. SID. https://sid.ir/paper/109132/fa

    Vancouver: کپی

    شجاع نوری نیکو. «درخت» نقشی بر فرش رویی بر عرش. گلجام[Internet]. 1385؛-(3):51-66. Available from: https://sid.ir/paper/109132/fa

    IEEE: کپی

    نیکو شجاع نوری، “«درخت» نقشی بر فرش رویی بر عرش،” گلجام، vol. -، no. 3، pp. 51–66، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/109132/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا