مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

818
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

731
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رهیافت آموزشی گزیداری برای دوره کارشناسی کشاورزی

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 25

چکیده

 با توجه به اهمیت آموزش عالی کشاورزی و تاثیر آن بر کلیه ابعاد رشد و توسعه انسانی, اقتصادی و کشاورزی, بحث پیرامون مسایل آموزش عالی کشاورزی و راه حل های احتمالی از اهمیت اساسی برخوردار است. بنابراین, این نظام آموزشی باید دایما مورد بررسی و بازنگری قرار گرفته, رهیافت ها و الگوهای مناسب برای آن ارایه گردد. در این راستا, پژوهش حاضر با استفاده از فن دلفی (Delphi) جهت بررسی, واکاوی و جمع بندی دیدگاه متخصصان آموزش عالی کشاورزی برای ارایه رهیافتی آموزشی, در قالب الگویی مفهومی برای نظام آموزش عالی کشاورزی در مقطع کارشناسی انجام گرفت. پانل متخصصان در این پژوهش, شامل متخصصان آموزش عالی کشاورزی کشور بود که با روش نامینیت (Nominate) انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه بود که روایی آنها از طریق روایی صوری تایید و سنجش پایایی پرسشنامه دوم که با طیف لیکرت طراحی شده بود با روش بازآزمایی (Test-retest) انجام گرفت. یافته های این پژوهش منجر به ارایه یک رهیافت آموزشی برای نظام آموزش عالی کشاورزی در مقطع کارشناسی گردید. این رهیافت بر پایه این فرض است که آموزش عالی کشور در جهان با سرعت در حال تغییر و تحول, کارایی لازم را نداشته و فراگیران را جهت سازگاری با شرایط متغیر و متحول آماده نمی سازد. طبق این رهیافت, برنامه ریزی با در نظر گرفتن سیاست های کلان توسعه کشور و با تاکید بر جنبه عملی و فنی آن صورت می گیرد. در نظر گرفتن امکانات و تجهیزات فیزیکی و انسانی موجود و مورد نیاز, هماهنگی بین مدرس, فضای آموزشی, تجهیزات فیزیکی و دانشجویان در تدوین برنامه های آموزشی مناسب برای این مقطع ضروری است. آموزش ها در این نظام به گونه ای ارایه می گردد که فارغ التحصیلان علاقه مند به کارهای تولیدی, خدماتی, آموزشی و پژوهشی بتوانند در زمینه فعالیت مورد علاقه به خود اشتغال ورزند و یا تحصیلات خود را در سطوح عالی تر ادامه دهند. از اصولی که برنامه ریزان باید در طراحی آموزش ها به آن توجه نمایند ایجاد توانمندی ها و مهارت های خوداشتغالی در فارغ التحصیلان است. توجه به کسب تجارب عملی حین تحصیل, پرورش قدرت خلاقیت در دانشجویان و تقویت دانش عملی و کاربردی در دانشجویان از دیگر ملزومات این رهیافت آموزشی است. طبق این رهیافت, نظام آموزش عالی کشاورزی برای حفظ پویایی خود باید ارتباط دایم و مستمری با محیط خارج از دانشگاه داشته باشد. در این نظام پیداکردن مسایل و مشکلات در محیط کاری توسط دانشجو در زمان تحصیل و ارایه راه حل آنها به کمک استاد, مطالعات بیرون از ساعات تدریس و تجربه کردن آموخته ها با هدایت استاد مورد توجه است. با اجرای این برنامه, نظام آموزش عالی کشاورزی به اهداف خود که همانا تربیت کارشناسانی است که قادر به شناخت وضعیت کنونی و مشکلات بخش کشاورزی بوده, توان بکارگیری علوم کشاورزی در عمل را دارا باشند و از تخصص کاربردی خود در جهت کسب درآمد بهره کافی ببرند, نایل می گرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مقدس فریمانی، شهرام، و زمانی، غلامحسین. (1386). رهیافت آموزشی گزیداری برای دوره کارشناسی کشاورزی. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 3(1)، 11-25. SID. https://sid.ir/paper/109247/fa

    Vancouver: کپی

    مقدس فریمانی شهرام، زمانی غلامحسین. رهیافت آموزشی گزیداری برای دوره کارشناسی کشاورزی. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران[Internet]. 1386؛3(1):11-25. Available from: https://sid.ir/paper/109247/fa

    IEEE: کپی

    شهرام مقدس فریمانی، و غلامحسین زمانی، “رهیافت آموزشی گزیداری برای دوره کارشناسی کشاورزی،” علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، vol. 3، no. 1، pp. 11–25، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/109247/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button