مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

896
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

579
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ادراک کشاورزان نسبت به خصوصی سازی خدمات ترویج امور دام در ایران

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 56

چکیده

 هدف کلی مطالعه حاضر, بررسی ادراک کشاورزان نسبت به خصوصی سازی خدمات ترویج امور دام در ایران و عوامل موثر بر این ادراک می باشد. این تحقیق پیمایشی از نوع پژوهش توصیفی- همبستگی می باشد و جامعه آماری آن شامل کلیه کشاورزان ساکن در مناطق روستایی استان های چهارگانه آذربایجان شرقی, فارس, مازندران و گلستان به تعداد 800 هزار خانوار بود که تحت پوشش برنامه های ترویج امور دام قرار گرفته بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به میزان 1200 نفر تعیین گردید. به منظور انتخاب نمونه ها, به دلیل تفاوت انگاره های تولید در شهرستان ها, دهستان ها و روستاهای مختلف از نمونه گیری تصادفی طبقه بندی چند مرحله ای استفاده گردید. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظرات پانل متخصصان و پس از چند مرحله اصلاح و بازنگری بدست آمد. جهت تعیین اعتبار بخش سنجش ادراک نسبت به خصوصی سازی از ضریب اعتبار کرونباخ آلفا استفاده گردید که مقدار آن 0.81 بدست آمد. پرسشنامه آزمون شده از نظر اعتبار و اعتماد از طریق پرسشگران آموزش دیده و در محل زندگی تک تک روستاییان تکمیل شده و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های تحلیل همبستگی, تحلیل های مقایسه ای نظیر آزمون آنالیز واریانس, تحلیل عاملی و تحلیل رگرسیون استفاده گردید. نتایج نشان می دهد که در کل استان های مورد مطالعه رابطه مثبت و معنی دار در سطح 99 درصد بین متغیر ادراک نسبت به خصوصی سازی و متغیرهای سطح تحصیلات, سابقه دامپروری, عملکرد محصولات کشاورزی و میزان درآمد حاصل از کشاورزی و دامپروری وجود دارد. همچنین رابطه مثبت و معنی دار در سطح 95 درصد بین متغیر ادراک نسبت به خصوصی سازی و متغیرهای سن و عملکرد محصولات دامی وجود دارد. آزمون رگرسیون چند متغیره نشان داد که مجموعه متغیرهای سطح تحصیلات, عملکرد محصولات زراعی, میزان درآمد حاصل از کشاورزی و میزان درآمد حاصل از دامپروری 45 درصد از میزان نوسانات در متغیر ادراک نسبت به خصوصی سازی را تبیین می کنند. این مطلب نشان می دهد که هنوز مقدار قابل توجهی از نوسانات در میزان ادراک کشاورزان نسبت به خصوصی سازی خدمات ترویج امور دام, مبتنی بر عواملی است که در این تحقیق شناخته نشدند و محققان دیگر باید به آن بپردازند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضوانفر، احمد، و عربی، فائزه. (1385). ادراک کشاورزان نسبت به خصوصی سازی خدمات ترویج امور دام در ایران. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 2(2)، 45-56. SID. https://sid.ir/paper/109305/fa

    Vancouver: کپی

    رضوانفر احمد، عربی فائزه. ادراک کشاورزان نسبت به خصوصی سازی خدمات ترویج امور دام در ایران. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران[Internet]. 1385؛2(2):45-56. Available from: https://sid.ir/paper/109305/fa

    IEEE: کپی

    احمد رضوانفر، و فائزه عربی، “ادراک کشاورزان نسبت به خصوصی سازی خدمات ترویج امور دام در ایران،” علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، vol. 2، no. 2، pp. 45–56، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/109305/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button