مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

32
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

23
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه میزان حساسیت اخلاقی حرفه ای پرستاران شاغل با دانشجویان پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1399

صفحات

 صفحه شروع 80 | صفحه پایان 89

چکیده

 مقدمه: ماهیت حرفه ی پرستاری به گونه ای است که توانایی حساسیت نسبت به مسائل اخلاقی بسیار حائز اهمیت می-باشد. حساسیت اخلاقی به معنای توانایی تشخیص تعارضات اخلاقی, درک صحیح موقعیت های اخلاقی و آگاهی از عواقب اخلاقی تصمیمات اتخاذ شده می باشد. [r1] از [r2] آنجاییکه قرار گرفتن در محیط بالین به عنوان یک پرستار و در محیط آموزشی به عنوان یک دانشجوی پرستاری, هر کدام به نحوی می توانند بر حساسیت اخلاقی حرفه ای تأثیر بگذارند؛ لذا این مطالعه با هدف مقایسه میزان حساسیت اخلاقی [r3] حرفه ای پرستاران شاغل با دانشجویان پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1399 در آذر ماه انجام گرفت. روش: در این مطالعه ی توصیفی مقطعی 130 دانشجوی سال آخر پرستاری و 140 پرستار شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد به روش در دسترس وارد مطالعه شدند. جمع آوری داده ها با پرسشنامه های جمعیت شناختی و حساسیت اخلاقی لوتزن (Lutzen) انجام شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه ی 16 با شاخص های آمار توصیفی (میانگین, انحراف معیار, درصد) و آمار تحلیلی (تی مستقل, آنالیز واریانس یک طرفه و پیرسون) مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین نمره و انحراف معیار حساسیت اخلاقی در پرستاران شاغل (50/11±, 01/64) و دانشجویان پرستاری (57/13±, 42/60) از 100 بدست آمد که از نظر آماری تفاوت معنی دار بود (01/0P=). در هر دو گروه میانگین نمره ی حساسیت اخلاقی در حیطه ی «صداقت و خیر خواهی» بالاترین نمره و حیطه ی «استفاده از دانش حرفه ای» کمترین نمره را داشت. نتیجه گیری: براساس یافته ها[r4], سطح حساسیت اخلاقی در هر دو گروه دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل متوسط بدست آمد. با توجه به اهمیت حساسیت اخلاقی و تأثیر آن بر روی افزایش کیفیت مراقبتی, لازم است آموزش و نظارت های لازم در جهت رعایت کدهای اخلاقی پرستاری برای دانشجویان و پرستاران شاغل جهت ارتقاء سطح حساسیت اخلاقی آنان صورت پذیرد[r5].

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نصیریانی، خدیجه، بحری، عهدیه، زمانی، نجمه، و فضل جو، سیده الهام. (1402). مقایسه میزان حساسیت اخلاقی حرفه ای پرستاران شاغل با دانشجویان پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1399. پژوهش پرستاری، 18(4 )، 80-89. SID. https://sid.ir/paper/1093696/fa

    Vancouver: کپی

    نصیریانی خدیجه، بحری عهدیه، زمانی نجمه، فضل جو سیده الهام. مقایسه میزان حساسیت اخلاقی حرفه ای پرستاران شاغل با دانشجویان پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1399. پژوهش پرستاری[Internet]. 1402؛18(4 ):80-89. Available from: https://sid.ir/paper/1093696/fa

    IEEE: کپی

    خدیجه نصیریانی، عهدیه بحری، نجمه زمانی، و سیده الهام فضل جو، “مقایسه میزان حساسیت اخلاقی حرفه ای پرستاران شاغل با دانشجویان پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1399،” پژوهش پرستاری، vol. 18، no. 4 ، pp. 80–89، 1402، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1093696/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button