مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,059
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

526
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی کارایی مدلهای تجربی پهنه بندی خطر زمین لغزش (حائری - سمیعی و مورا - وارسون) برای بررسی وضعیت شبکه جاده جنگلی طراحی شده در جنگل شصت کلاته گرگان

صفحات

 صفحه شروع 556 | صفحه پایان 573

چکیده

 شناسایی مناطق مستعد وقوع زمین لغزش از طریق پهنه بندی خطر, یکی از اقدامات موثر و ضروری در مدیریت خطر و بحران, به ویژه در مناطق جنگلی برای کاهش هزینه های احداث و نگهداری جاده هاست. هدف از این تحقیق ارزیابی کارایی مدلهای تجربی پهنه بندی خطر زمین لغزش (حائری - سمیعی و مورا - وارسون) در بررسی وضعیت شبکه جاده جنگلی طراحی شده سری دو جنگل شصت کلاته گرگان می باشد. نقشه زمین لغزشهای موجود به منظور ارزیابی کارایی مدلهای مورد بررسی از طریق عملیات میدانی و جنگل گردشی با استفاده از دستگاه موقعیت یاب جهانی (GPS) ثبت و در محیط GIS تهیه شد. پهنه بندی خطر زمین لغزش با استفاده از عوامل موثر در دو روش حائری- سمیعی و مورا - وارسون صورت گرفت. پس از تهیه نقشه نهایی پهنه بندی, کارایی مدلها بر اساس دو شاخص دانسیته نسبی (Dr) و جمع مطلوبیت (Qs) مورد ارزیابی قرار گرفت. از بین دو مدل مورد آزمون بر اساس نتایج شاخص Qs, مدل حائری- سمیعی با Qs=1.251 نسبت به مدل مورا - وارسون با Qs=0.586 دارای مطلوبیت نسبی در حدود صد درصد است. همچنین نتایج نشان داد که در رابطه با شبکه جاده طراحی شده, مساحتی در حدود 670 هکتار (حدود یک سوم سطح سری) دارای استعداد بروز خطر زیاد و بسیار زیاد می باشد. همچنین بیشترین طول جاده شماره 3 از مناطق با طبقه خطر زیاد عبور می کند که با توجه به سطح این طبقه در مناطق بالا دست سری که تحت پوشش جاده شماره 3 قرار دارد, این موضوع منطقی است. اما در جاده های شماره 2 و 3 این امکان وجود دارد که طول جاده های عبور کرده از طبقه با خطر زیاد را به میزان زیادی کاهش داد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

افجه نصرآبادی، حامد، شتایی جویباری، شعبان، رافت نیا، نصرت اله، و شریعت جعفری، محسن. (1387). ارزیابی کارایی مدلهای تجربی پهنه‌ بندی خطر زمین ‌لغزش (حائری - سمیعی و مورا - وارسون) برای بررسی وضعیت شبکه جاده جنگلی طراحی شده در جنگل شصت ‌کلاته گرگان . تحقیقات جنگل و صنوبر ایران، 16(4 (پیاپی 34))، 556-573. SID. https://sid.ir/paper/110946/fa

Vancouver: کپی

افجه نصرآبادی حامد، شتایی جویباری شعبان، رافت نیا نصرت اله، شریعت جعفری محسن. ارزیابی کارایی مدلهای تجربی پهنه‌ بندی خطر زمین ‌لغزش (حائری - سمیعی و مورا - وارسون) برای بررسی وضعیت شبکه جاده جنگلی طراحی شده در جنگل شصت ‌کلاته گرگان . تحقیقات جنگل و صنوبر ایران[Internet]. 1387؛16(4 (پیاپی 34)):556-573. Available from: https://sid.ir/paper/110946/fa

IEEE: کپی

حامد افجه نصرآبادی، شعبان شتایی جویباری، نصرت اله رافت نیا، و محسن شریعت جعفری، “ارزیابی کارایی مدلهای تجربی پهنه‌ بندی خطر زمین ‌لغزش (حائری - سمیعی و مورا - وارسون) برای بررسی وضعیت شبکه جاده جنگلی طراحی شده در جنگل شصت ‌کلاته گرگان ،” تحقیقات جنگل و صنوبر ایران، vol. 16، no. 4 (پیاپی 34)، pp. 556–573، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/110946/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button