مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

732
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

507
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر خاک اره و سرشاخه درختان در کاهش کوبیدگی خاک مسیرهای چوب کشی

صفحات

 صفحه شروع 172 | صفحه پایان 183

چکیده

 کشیدن چوب از کنار کنده تا محل دپو یا کنار جاده های جنگلی کامیون رو مهمترین بخش از عملیات چوب کشی زمینی است که با افزایش وزن مخصوص ظاهری خاک همراه است. در این تحقیق به منظور کاهش مقدار کوبیدگی خاک مسیرهای چوب کشی هنگام تردد اسکیدر چرخ لاستیکی تاف E655 در پارسل 29 طرح جنگل داری دکتر بهرام نیا, از دو تیمار حفاظتی سرشاخه و خاک اره با وزن 10 کیلوگرم در هر متر مربع استفاده شد. نمونه های خاک توسط سیلندر فولادی پس از ترددهای دوم, ششم, دهم و شانزدهم از عمق های صفر تا 10 و 10 تا 20 سانتی متری قطعه نمونه تیمارشده و قطعه نمونه بدون تردد (شاهد) تهیه شدند و متغیرهای وزن مخصوص ظاهری, درصد پوکی و درصد رطوبت خاک اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که در عمق صفر تا 10 سانتی متری خاک لخت, وزن مخصوص ظاهری خاک در ترددهای دوم, ششم, دهم و شانزدهم به ترتیب 1.05, 1.12, 1.18 و 1.2 گرم بر سانتی مترمکعب بود. با به کارگیری لایه حفاظتی خاک اره روی مسیر, مقدار وزن مخصوص ظاهری در ترددهای یادشده به ترتیب به 0.98, 1.02, 1.07 و 1.09 گرم بر سانتی مترمکعب رسید. این ارقام در تیمار سرشاخه به ترتیب 0.94, 0.98, 1.05 و 1.07 گرم بر سانتی مترمکعب بود. در عمق 10 تا 20 سانتی متری خاک لخت, وزن مخصوص ظاهری برای ترددهای دوم, ششم, دهم و شانزدهم به ترتیب 1.31, 1.38, 1.43 و 1.45 گرم بر سانتی مترمکعب به دست آمد. با به کارگیری خاک اره مقدار وزن مخصوص ظاهری خاک در ترددهای یادشده به ترتیب به 1.22, 1.26, 1.31 و 1.32 گرم بر سانتی مترمکعب و با به کارگیری سرشاخه به 1.18, 1.21, 1.28 و 1.31 گرم بر سانتی مترمکعب رسید که موید عملکرد بهتر تیمار سرشاخه در کاهش کوبیدگی خاک بود. همچنین, درصد پوکی خاک مسیرهای تیمار شده با سرشاخه در هر دو عمق بیشتر از تیمار خاک اره بود و تفاوت معنی داری نیز با شرایط طبیعی نداشت. تیمار خاک اره بیشتر از تیمار سرشاخه توانست رطوبت خاک مسیرهای چوب کشی را حفظ کند. بر اساس نتایج, استفاده از مصالح پوششی در مسیرهای چوب کشی باعث کاهش اثرات مخرب عبور و مرور اسکیدر می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پارساخو، آیدین، مصطفی، محسن، و محمدعلی پورملکشاه، علی اکبر. (1396). تاثیر خاک اره و سرشاخه درختان در کاهش کوبیدگی خاک مسیرهای چوب کشی. تحقیقات جنگل و صنوبر ایران، 25(1 (پیاپی 67) )، 172-183. SID. https://sid.ir/paper/111530/fa

    Vancouver: کپی

    پارساخو آیدین، مصطفی محسن، محمدعلی پورملکشاه علی اکبر. تاثیر خاک اره و سرشاخه درختان در کاهش کوبیدگی خاک مسیرهای چوب کشی. تحقیقات جنگل و صنوبر ایران[Internet]. 1396؛25(1 (پیاپی 67) ):172-183. Available from: https://sid.ir/paper/111530/fa

    IEEE: کپی

    آیدین پارساخو، محسن مصطفی، و علی اکبر محمدعلی پورملکشاه، “تاثیر خاک اره و سرشاخه درختان در کاهش کوبیدگی خاک مسیرهای چوب کشی،” تحقیقات جنگل و صنوبر ایران، vol. 25، no. 1 (پیاپی 67) ، pp. 172–183، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/111530/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا