مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

415
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

284
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش کنترل خشم بر کاهش خشم و اضطراب و افزایش سازگاری اجتماعی دانش آموزان وابسته به بازی های آنلاین

صفحات

 صفحه شروع 303 | صفحه پایان 312

چکیده

 هدف وابستگی به بازی های آنلاین در حال افزایش است و با توجه به پیامدهای منفی آن, پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش کنترل خشم بر کاهش خشم و اضطراب و افزایش سازگاری اجتماعی دانش آموزان وابسته به بازی های آنلاین انجام شد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی ناحیه 2 شهر ساری در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. حجم نمونه بر اساس نرم افزار G Power برای هر گروه 15 نفر تعیین که این تعداد با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش کنترل خشم قرار گرفت و در این مدت گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش پرسشنامه اعتیاد به بازی های آنلاین (وانگ و چانگ, 2002), سیاهه خشم کودکان (نلسون و فینچ, 2000), مقیاس اضطراب کودکان (اسپنس, 1997) و مقیاس سازگاری اجتماعی کودکان (دخانچی, 1377) بودند و داده ها با روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی در نرم افزار SPSS-26 تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که آموزش کنترل خشم باعث کاهش خشم و اضطراب و افزایش سازگاری اجتماعی دانش آموزان وابسته به بازی های آنلاین انجام شد و نتایج در مرحله پیگیری نیز باقی ماند (001/0>P). نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاکی از تاثیر آموزش کنترل خشم و ماندگاری آن بر کاهش خشم و اضطراب و افزایش سازگاری اجتماعی دانش آموزان وابسته به بازی های آنلاین بود. بنابراین, متخصصان و درمانگران برای بهبود ویژگی های روانشناختی به ویژه برای کاهش خشم و اضطراب و افزایش سازگاری اجتماعی می توانند از روش آموزش کنترل خشم در کنار سایر روش های درمانی استفاده کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    درخش، مینو، حیدری، شعبان، و حسن زاده، رمضان. (1401). تاثیر آموزش کنترل خشم بر کاهش خشم و اضطراب و افزایش سازگاری اجتماعی دانش آموزان وابسته به بازی های آنلاین. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 6(4 )، 303-312. SID. https://sid.ir/paper/1117089/fa

    Vancouver: کپی

    درخش مینو، حیدری شعبان، حسن زاده رمضان. تاثیر آموزش کنترل خشم بر کاهش خشم و اضطراب و افزایش سازگاری اجتماعی دانش آموزان وابسته به بازی های آنلاین. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت[Internet]. 1401؛6(4 ):303-312. Available from: https://sid.ir/paper/1117089/fa

    IEEE: کپی

    مینو درخش، شعبان حیدری، و رمضان حسن زاده، “تاثیر آموزش کنترل خشم بر کاهش خشم و اضطراب و افزایش سازگاری اجتماعی دانش آموزان وابسته به بازی های آنلاین،” سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، vol. 6، no. 4 ، pp. 303–312، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1117089/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button