مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

174
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

88
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه خودنظم جویی تحصیلی، نشاط ذهنی، و سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 30

چکیده

 زمینه و هدف: در سال های اخیر با ارتقای نظام آموزشی, درمان ناتوانی در یادگیری در دانش آموزان, توجه بسیاری از متخصصان تعلیم و تربیت را به خود جلب کرده است. در نتیجه مطالعه ابعاد روان شناختی دانش آموزان با اختلالات یادگیری و شناسایی عوامل موثر بر آن از اهمیت زیادی برخوردار است. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف مقایسه خودنظم جویی تحصیلی, نشاط ذهنی, و سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری ویژه انجام شد. روش: طرح این پژوهش توصیفی از نوع علی-مقایسه ای بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پایه های سوم تا ششم ابتدایی مدارس ناحیه 1 و 2 شهر رشت در سال تحصیلی 1401-1400 بود که تعداد آنها 15071نفر بود. نمونه مورد مطالعه 120 نفر (شامل60 دانش آموز با اختلال یادگیری و 60 دانش آموز بدون اختلال) بودند که به صورت نمونه گیری در دسترس و با در نظر گرفتن شرایط ورود و خروج انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های خودنظم بخشی تحصیلی (اسوالند و کارین, 2007), نشاط ذهنی (ریان و فردریک, 1997) و سرزندگی تحصیلی (حسین چاری و دهقانی زاده, 1391) استفاده شد. تحلیل داده های پژوهش با استفاده از آزمون های تی و تحلیل واریانس چندمتغیره, انجام شد. یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه از نظر نمره کل خودنظم جویی تحصیلی و ابعاد آن (تنظیم بیرونی, تنظیم درون فکنی شده, تنظیم مشخص شده, انگیزش ذاتی), نشاط ذهنی و سرزندگی تحصیلی, نمرات کمتری نسبت به دانش آموزان بدون اختلال به دست آوردند (0/01 < P). نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه در خودنظم جویی تحصیلی, نشاط ذهنی, و سرزندگی تحصیلی, وضعیت ضعیف تری نسبت به دانش آموزان بدون اختلال یادگیری ویژه دارند. بنابراین می توان از طریق شناسایی زودهنگام این دانش آموزان, آگاهی بخشی والدین و معلمان مدارس, و اجرای برنامه های غربالگری و توانبخشی زودهنگام, نسبت به رفع این مشکلات اقدام کرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

محتشم، سیده سوگند، پورآقا رودبرده، فاطمه، و کافی، سیدموسی. (1401). مقایسه خودنظم جویی تحصیلی, نشاط ذهنی, و سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری. سلامت روان کودک (روان کودک)، 9(4 )، 15-30. SID. https://sid.ir/paper/1120414/fa

Vancouver: کپی

محتشم سیده سوگند، پورآقا رودبرده فاطمه، کافی سیدموسی. مقایسه خودنظم جویی تحصیلی, نشاط ذهنی, و سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1401؛9(4 ):15-30. Available from: https://sid.ir/paper/1120414/fa

IEEE: کپی

سیده سوگند محتشم، فاطمه پورآقا رودبرده، و سیدموسی کافی، “مقایسه خودنظم جویی تحصیلی, نشاط ذهنی, و سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 9، no. 4 ، pp. 15–30، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1120414/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button