مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

108
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

50
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت و بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس هوش هیجانی کودکان 4 تا 6 سال

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 139

چکیده

 زمینه و هدف: هوش هیجانی به عنوان توانایی فرد در بیان و مدیریت هیجانات به شیوه ای مناسب و همراه با احترام به هیجانات دیگران تعریف می شود. این مجموعه, مهارت هایی است که اکتسابی بوده و کودکان می توانند در هر سنی یاد بگیرند؛ بنابراین هدف این پژوهش, ساخت و بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس هوش هیجانی کودکان 4 تا 6 سال شهر اصفهان بود. روش: این پژوهش به روش توصیفی-پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی کودکان پیش دبستانی 4-6 سال شهر اصفهان در سال 1395 بودند که به شیوه نمونه گیری سهمیه ای, 530 کودک (265 دختر, 265 پسر) انتخاب شده اند. پرسشنامه هوش هیجانی (مردیها, 1393) جهت تعیین روایی همگرا, و مقیاس محقق ساخته هوش هیجانی کودکان 4-6 سال توسط پژوهشگر تکمیل شد. داده ها به کمک نرم افزارهای SPSS-22 و LISREL-8. 5 و به روش ضریب همبستگی, تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی وارسی و تحلیل شدند. همچنین روایی محتوایی این مقیاس توسط 5 نفر از متخصصان حوزه روان شناسی تایید شد. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی نشان داد که پنج عامل درون فردی, بین فردی, سازش یافتگی, مدیریت تنیدگی, و خلق عمومی با مقدار ویژه بالاتر از 1 توانسته اند 211/44 درصد از واریانس گویه ها را تبیین کنند. نتایج تحلیل عاملی تاییدی مرتبه یکم و دوم نشان داد که شاخص برازش مدل, در سطح مطلوبی قرار دارد. آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 95/0 و برای هر یک از عوامل بیشتر از 7/0 به دست آمد. نتیجه گیری: از این مطالعه می توان نتیجه گیری کرد که مقیاس 32 گویه ای هوش هیجانی کودکان 4-6 سال, ابزار مناسبی جهت استفاده در حوزه های مختلف روان شناسی, آموزشی, و پژوهشی است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

هنرمندزاده، رویا، صادقی، احمد، و عابدی، محمدرضا. (1401). ساخت و بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس هوش هیجانی کودکان 4 تا 6 سال. سلامت روان کودک (روان کودک)، 9(4 )، 121-139. SID. https://sid.ir/paper/1120439/fa

Vancouver: کپی

هنرمندزاده رویا، صادقی احمد، عابدی محمدرضا. ساخت و بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس هوش هیجانی کودکان 4 تا 6 سال. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1401؛9(4 ):121-139. Available from: https://sid.ir/paper/1120439/fa

IEEE: کپی

رویا هنرمندزاده، احمد صادقی، و محمدرضا عابدی، “ساخت و بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس هوش هیجانی کودکان 4 تا 6 سال،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 9، no. 4 ، pp. 121–139، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1120439/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button